Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag22.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Digitalt annonssamarbete ger enad tidningsfront

Publicerad: 6 Maj 2011, 07:51

De största danska dagstidningarna har ingått ett samarbete för att konkurrera med utländska sajter annonsintäkterna. Om vi bara konkurrerar med varandra här hemma så blir vi utslagna. Genom det här nya alternativet kan vi förbättra våra positioner, säger Berlingske Medias annonsdirektör Sören Hyldgaard.


Med hjälp av konceptet predictive behavioural targeting, som följer användarnas agerande på nätet, får annonsörerna ökade möjligheter att nå önskad målgrupp med sina annonser. Systemet bygger på Nugg.ad’s tekniska lösningar. Nugg ad ägs av tyska posten och har stor utbredning i Tyskland. (Mer om företaget och vad PBT innebär här)

JP/Politikens Hus och Berlingske Media har bildat ett gemensamt nätverk för alla tidningar i de båda mediehusen. Om en annonsör vill använda sig av PDT-konceptet köper denne en kampanj med predictive behavioural targeting. En sådan kampanj har större träffsäkerhet och högre prioritet, vilket betyder att den lägger sig först bland andra digitala annonser.

Det blir fortfarande möjligt att köpa vanliga digitala annonser i de båda husens tidningar. Vill kunden använda det nya systemet får denne betala extra.

? Genom bättre statistik om användarna ökar träffsäkerheten för annonsörerna, något som de länge efterlyst för nätannonseringen, säger annonsdirektör Sören Hyldgaard i Berlingske Media till Medievärlden.

När vi nu kan slå fast att annonseringen når de rätta grupperna, kan vi också höja annonspriserna. Så detta är ett system som både annonsörer och tidningar har glädje av. Våra annonsörer har redan rosat oss för detta erbjudande. Och det är inte ofta vi hör sådant.

Sören Hyldgaard betraktar det nya samarbetet mellan mediehusen som banbrytande:

? I dag svarar utländska sajter för 54 procent av all nättrafik. Om vi bara konkurrerar med varandra här hemma så blir vi utslagna. Genom det här nya alternativet kan vi förbättra våra positioner.

? Vi samarbetar digitalt men krigar med print. Den nya lösningen har ett stort framtidsperspektiv. Användare som klickar på en hemsida har ofta gemensamma eller liknande intressen. Med hjälp av predictive behavioural targeting kan man avgöra den sannolika åldern, kön, intäkt och intressen och lägga ut annonser som är relevanta för den enskilde nätbrukaren, säger Sören Hyldgaard.

Det blir de tre största dagstidningarna i Danmark Jyllands-Posten, Politiken och Berlingske samt alla deras sajter som ingår i samarbetet med start i sommar.

Christer Källström, Köpenhamn

mvredaktion

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.