Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag20.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Digitala läsarintäkter bakom DN:s vinstökning

Publicerad: 13 Februari 2018, 13:23

Dagens Nyheter ökade resultatet med 15 procent till 116 miljoner kronor förra året. Det är de digitala läsarintäkterna som driver tillväxten.


Ämnen i artikeln:

Peter WolodarskiDagens Nyheter

De digitala intäkterna ökade med 25 procent under 2017, medan intäkterna från papperstidningen minskade med 4 procent. Det innebar att de totala intäkterna minskade med 1 procent och att marginalen landade på 8 procent.

De digitala abonnemangen ökade från cirka 80 000 i början av året till 120 000 i december 2017.

– Vi har medvetet valt att utnyttja framgångarna med digitala prenumerationer till att förstärka satsningarna på vår journalistik. En stor del av vinsten har återinvesterats i verksamheten. Vi har precis utökat vår redaktionella bemanning med 10 procent och vi kommer fortsätta att rekrytera. Jag är övertygad om att det finns ett starkt samband mellan ökad journalistisk kvalitet och den tillväxt vi ser i det totala antalet prenumeranter, säger DN:s chefredaktör Peter Wolodarski till DN.se.

Axel Andén

axel.anden@almatalent.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.