Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Medievärldens arkiv

Digital tillväxt kompenserar printtapp för Citypaketet

Publicerad: 17 Februari 2015, 09:34

Den digitala tillväxten gjorde att Citypaketets försäljning klarade budgetmålet. Inte minst tack vare en ökning på mobilsidan.


Ämnen i artikeln:

Citypaketet

Printförsäljningen för Citypaketet backade med 6,5 procent 2014 men det kompenserades intäktsmässigt av den digitala tillväxten på 13,5 procent. Det gör att annonspaketet håller sina budgetmål vilket var att ligga i nivå med försäljningen 2013.

Den utvecklingen tror vd Staffan Lönner kommer att hålla i sig även 2015.

Som det ser ut nu i alla fall. Men det är lite svårt att säga något om trender då vi bara är i mitten av februari.

Han har noterat att flera stora kunder nu flyttar delar av sina tv-köp till andra kanaler. Vilket gynnar Citypaketet.

Jag tror 2015 kommer att bli ett bra varumärkesår.

Under fjolåret närapå fördubblades läsandet i mobilen och allt fler annonsörer tog steget ut i mobilen. Citypaketets undersökningar visar att kombinationen print och mobil skapar höga action-värden.

Från årsskiftet startade försäljningen av CityStorstad som förutom DN, GP och Sydsvenskan består av HD, Expressen Riks, VLT, NA, UNT, Eskilstuna-Kuriren, TTELA, Bohusläningen samt Hallandsposten och Hallands Nyheter.

Vi har gjort en del affärer via CityStorstad men det är en stor utmaning i att lansera ett nytt printpaket i dessa tider, säger Staffan Lönner.


Ämnen i artikeln:

Citypaketet

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.