Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

söndag16.05.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Digital skjuts på Dalarnas Tidningar

Publicerad: 5 december 2012, 12:39

En rejäl ökning av de digitala intäkterna. Och en ny gratistidning. Det finns saker att glädja sig åt på Dalarnas Tidningar även om det varit ett tufft år menar vd Petra Bjernulf.


Ämnen i artikeln:

Dalarnas Tidningar

Det såg rätt ljust ut från början. Men i maj dök annonsintäkterna. Så när året nu summeras blir det ett tapp på omkring sju procent för Dalarnas Tidningar. Både när det gäller riks- och lokalannonsering.

Fast en kategori ökade starkt. Den digitala sidan såg länge ut att fördubbla intäkterna jämfört med 2011. Men nu har man tappat fart något även där och ligger på en 80-procentig ökning ackumulerat för året.

Av de totala annonsintäkterna kommer omkring 7,5 procent från den digitala sidan.

Vilket är positivt då vi satsat mycket på den. Bland annat genom att försöka synkronisera alla printannonser med displayannonser, säger Petra Bjernulf.

Men visst hade det varit roligare med samma andel digitala intäkter på en marknad där intäkterna från print i alla fall legat still.

Säljorganisationen har också börjat jobba ännu mer med relationer med kunderna. Ett arbete som gett resultat enligt Petra Bjernulf.

Ett antal företag har lagt hela sin marknadsföringsbudget i vårt knä och sagt varsågod, gör det bästa som går.

Hon menar att koncernen kan erbjuda ett brett och starkt paket av olika kanaler. Inte minst sedan den i dag lanserat sin gratistidning.

Förutom den har vi en urstark sajt med över 200 000 unika besökare i veckan, radio och givetvis våra morgontidningar.

Det enda som saknas är tv. Men Petra Bjernulf säger att de kan tänka sig att rekommendera sina kunder att gå där också.

I vissa fall kan vi nog tänkas göra det. Om vi känner att det är vad de behöver.

DT-koncernen kommer att tappa omkring 4,5 procent av sin upplaga i år. Men intäkterna ligger kvar på nästan samma nivå. Prishöjningar och ett antal lönsamma alternativ till sexdagarsprenumerationen har kompenserat.

Vi tjänar omkring 15 kronor på varje lördagsabonnemang, så mycket gör vi inte på de som har tidningen alla dagar.

Inom Mittmedia, som äger Dalarnas Tidningar, räknar man med att upplagorna kommer att vara halverade om tio år.

Det är därför vi breddar produktportföljen med bland annat gratistidningar.

2013 tror hon kommer att bli tufft. Men hon tror också att året kommer att innehålla många möjligheter, inte minst eftersom många annonsörer lägger allt mer pengar på digital marknadsföring.

Ämnen i artikeln:

Dalarnas Tidningar

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.