Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag24.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

DI:s marginal 21 procent

Publicerad: 8 Februari 2013, 08:47

Dagens Industri gjorde en vinst under 2012 som vd Henrik Stangel är nöjd med. Med tanke på vilket år det var.


Ämnen i artikeln:

Henrik StangelDagens Industri

Överlag var 2012 ett medelbra år för Dagens Industri menar vd Henrik Stangel. Det betyder i siffror att marginalen minskade från 26 procent 2011 till 21 procent. Vinsten blev 149 miljoner kronor och annonsförsäljningen backade med omkring 10 procent.

Det var ett tapp rakt av. B2B, rubrik och plats föll. Varumärkesannonseringen i Weekend höll mot bättre men hamnade ändå på minus, säger Henrik Stangel.

Även de digitala annonsintäkterna minskade under fjolåret.

Men där har vi stora förväntningar på en återhämtning i år.

I november höjde DI prenumerationspriset med 15 procent i samband med att allt digitalt innehåll adderades.

Under 2012 minskade antalet prenumeranter med 1 000 stycken. Det ska dock ses i ljuset av att DI ökade med 1 600 året dessförinnan.

Så det är nog en fråga om att vi inte jobbat så mycket med bearbetning. Det har vi börjat göra igen och vi har noterat att nykund går bättre igen.

Henrik Stangel ser med en försiktig optimism på 2013.

Det känns lite som om marknaden har bottnat. Och när det gäller bilannonseringen så har vi börjat se en liten vändning, men det händer inte mycket ännu på övriga marknader.

Sydsvenskans vinst bättre än väntat

Expressen ökar vinsten

DN tappar annonsintäkter

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.