Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag18.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

”Detta är ett reportage man kan ‘vara inne i’ i flera timmar”

Publicerad: 17 November 2015, 12:26

Blank Spot-journalisten Carolina Jemsby berättar om arbetet med det första svenska grävande reportaget som gjorts med 360-teknik.


Ämnen i artikeln:

Blank spot project

Guld, gruvor och grävskopor är ett Blank Spot Project-finansierat interaktivt reportage från Burma, gjort av journalisten Carolina Jemsby och fotografen och journalisten Martin Edström.

I omkring sex veckor har de arbetat med reportaget för att publiken med hjälp av 360-tekniken själva ska kunna utforska platsen och journalistiken. I reportaget får läsaren använda musen och pilarna för att styra vilka delar av reportaget man vill ta del av och i vilken ordning.

Det handlar om att ge tittarna och läsarna en annan upplevelse och större förståelse. Vi pratar ofta om viljan att skapa en känsla av att läsaren vore där. Det är det vi har försökt göra återskapa lite av den känsla vi själva fick när vi var i Burma säger Carolina Jemsby och fortsätter:

Lyckas man blir upplevelsen så mycket större. Detta är ett reportage man kan vara inne i i flera timmar.

Hur har det varit att arbeta med 360-tekniken?

Det är det roligaste jag gjort. Det är en nästan helt outforskad berättarform. Jag känner verkligen att jag vill utforska den mer och lära mig hur man använder tekniken på bästa sätt för att skapa en närvarokänsla.

Läsaren avgör själv i vilken ordning man tar del av reportaget. Hur har det påverkat det journalistiska arbetet?

Det har varit jättesvårt. Jag har jobbat väldigt länge som journalist och alltid berättat historier linjärt från början till slut. Här har vi försökt tänka kring varje liten pusselbit, eftersom man ska kunna förstå även om man inte har tidigare kunskap eller andra delar av reportaget med sig. Och just att bestämma sig för vilken nivå man ska lägga sig på är jättesvårt. Jag är inte säker på att vi har lyckats, det här är ett så nytt berättarredskap.

Carolina Jemsby berättar att en svårighet har varit just att berätta historien på ett annat sätt än hon är van vid. För att kunna göra det och lyckas skapa en närvarokänsla har de behövt offra delar av förståelsen, säger hon, något som påverkar läsarupplevelsen:

Man förlorar lite grann känslan av att som läsare bli förförd av en berättelse texten tappar lite djup. I ett interaktivt reportage blir läsaren istället förförd av känslan att vara på plats. Min förhoppning är att den känslan väger upp mot det man förlorar.

Hur tror du att den här tekniken kan utvecklas?

Jag tror det kommer att handla om hur mycket och på vilket sätt man ska styra läsaren. En tanke vi lekte med var att göra reportaget ännu mer dataspelsmässigt. Till exempel genom att kräva att läsaren behöver samla poäng och information för att komma vidare.

Det här är inte en berättarform som passar alla mediekonsumenter, men jag tror absolut att det är något man borde utforska mer. Framför allt tror jag att det kan vara en ingång att nå unga personer. En målgrupp som är jätteviktig.

Linnéa Kihlström

Redaktör och reporter

linnea.kihlstrom@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Blank spot project

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.