Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag18.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Det ska fortsätta uppåt för internetreklamen

Publicerad: 28 November 2007, 07:52

Annonsörerna tror på 2008 - och de tror framför allt på internet. Om tron blir till verklighet kommer internet att fortsätta att växa starkt, medan bland annat dagspress får tufft att hålla ställningarna.


Sveriges Annonsörer har låtit göra en undersökning bland 200 företag om deras bedömning av 2008. Ungefär hälften svarade.
– Man kan säga de hundra största, så undersökningen representerar en stor del av pengarna, säger Anders Ericson, Sveriges Annonsörers vd.

Av de svarande företagen räknar 37 procent med att öka sina reklaminvesteringar, tio procent att minska dem.

– Jag är förvånad att så många svarar att de ökar, när konjunkturmakarna talar om att toppen på konjunkturen är passerad.

Reklamen brukar ligga i framkant i konjunkturcykeln, påpekar Anders Ericson.

70 procent av dem som säger att de kommer att öka investeringarna räknar med upp till 20 procents ökning, de flesta mellan 10 och 20 procent.

Strömmen mot internet fortsätter. 71 procent säger att de kommer att öka sina reklaminvesteringar i mediet. Bra prognos är det också för PR, för adresserad direktreklam, sponsring och fackpress.

För bland annat dagspress och kvällspress ser det mörkare ut. 5 procent räknar med att öka sina investeringar i dagspress, 17 procent att de kommer att minska, 4 procent räknar med ökning i kvällspress, 22 procent en minskning.

Den negativa trenden för den tryckta dagspressen har pågått under åtskilliga år.

– Under tio år har dagspressens marknadsandel halverats, säger Anders Ericson. Men i och med att marknaden vuxit starkt så är omsättningen ungefär den samma.

– Dessutom är dags- och kvällspress delvis en vinnare genom sina stora sajter.

Öka eller minska investeringarna

Internet: + 71%, -1%
PR: + 51%, – 3%
Adr direkt: + 29%, -10 %
Sponsring, event: + 29%, -12%
Fackpress: + 24%, -13%
TV: + 18%, – 13%
Radio: + 13%, -15%
Utomhus: + 12%, -13%
Mobil: + 11%, – 5%
Populärpress: + 8%, – 24%
Dagspress: + 5%, – 17%
Oadr direkt: + 5%, – 15%
Bio: + 4%, -9%
Kvällspress: + 4%, – 22%

mvredaktion

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.