Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag26.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Det kan få extra fart på upplagetappet

Publicerad: 15 November 2013, 09:34

Mittmedias nya prisstrategi innebär höjda prenumerationspriser med 17 procent i vissa fall. Annars blir inte nästa år roligt ur ett ekonomiskt perspektiv, säger koncernens privatmarknadschef Petra Bjernulf.


Ämnen i artikeln:

Mittmedia

I veckan presenterade Mittmedia hur deras nya erbjudande kommer att se ut. De som vill ha papperstidningen ska betala mellan 249 och 269 kronor per månad med några undantag.

Det innebär till exempel att Gefle Dagblads och Arbetarbladets printprenumeranter får prishöjningar på 17 procent. Men påslaget kunde ha varit större.

Tittar man på de undersökningar vi gjort kunde vi gått betydligt högre, säger Petra Bjernulf.

Till grund för prisstrategin ligger en större undersökning gjord av ett externt företag om hur mycket läsarna verkligen är villig att betala. Den är genomförd på två av Mittmedias marknader.

Höjningen kommer dock utan tvekan att leda till att ett märkbart antal slutar ha papperstidningen. Inom Mittmedia räknar man med stora upplagetapp nästa år. Fast prognosen för 2014 såg inte ljus ut innan heller precis konstaterar Petra Bjernulf.

Men visst kan det här få extra fart på upplagetappet.

Det finns tre vägar att välja på vid en sådan här prishöjning enligt henne:

Att göra det i smyg och inte låtsas om någonting mot läsarna.

Att gå ut med det med nacken böjd och säga att det är synd om oss, alla kurvor pekar ner, ni måste hjälpa oss att överleva.

Att gå ut med det med stolthet och vara offensiv, säga att det är det här vi tror på och vill göra.

Vi valde det sista alternativet och visar att vi har initiativet.

Som exempel nämner Petra Bjernulf en diskussion som Arbetarbladets chefredaktör Daniel Nordström hade med läsarna i samband med att det nya paketet blev offentligt. Den resulterade bland annat i en bloggpost.

Nu måste vi gå ut och säga till att det handlar om en helt ny produkt. Med allt nytt digitalt innehåll vi producerar går det inte jämföra.

Det är viktigt att byta affärslogik menar hon. Från att den ska var byggd på printprodukten måste affärslogiken moderniseras och utgå från det digitala erbjudandet.

Kommer 2014 att bli roligt ur ett ekonomiskt perspektiv om ni lyckas med lanseringen av det nya erbjudandet?

Kanske inte roligt. Prognosen för annonsförsäljningen ser ju ut som den gör. Men betydligt bättre hur det skulle se ut annars.

Ibland måste utvecklingen forceras fram, så är det.

Läs mer om bland annat Mittmedias tankar om hur printprodukten ska optimeras här:

Så blir Mittmedias digitala erbjudande

Ämnen i artikeln:

Mittmedia

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.