Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag01.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

”Det handlar om mer pengar än presstödet”

Publicerad: 9 December 2016, 11:17

TU:s chefsjurist Per Hultengård. Foto: Jonas Hellsén

TU:s chefsjurist Per Hultengård ifrågasätter förbudet mot utländsk spelreklam och varför staten utreder mediestöd med den ena handen och rycker undan annonsintäkter motsvarande hela presstödet med den andra. UPPDATERAD


Ämnen i artikeln:

Thomas Mattsson

Förvaltningsrätten i Linköping har i tre domar slagit fast att länkning till utländska spelbolag på Aftonbladets och Expressens nätupplagor samt reklam för utländskt spelbolag på JCDecaux storbildstavlor ska upphöra eftersom den anser att främjandeförbudet i Lotterilagen är förenligt med EU-rätten. Vitet är 45 000 kronor per dag.

Aftonbladet och Expressen hade överklagat Lotteriinspektionens beslut från 2013 om att förbjuda utländsk spelreklam på sajterna. Men Förvaltningsrätten avslår deras överklagan och därmed står sig Lotteriinspektionens beslut.

TU:s chefsjurist Per Hultengård tror att domen kommer att överklagas. Nästa instans är Kammarrätten och sedan Högsta förvaltningsdomstolen.

– Den är mycket tveksam ställd i perspektiv till främjandeförbudet och de tidigare domarna. Jag välkomnar att den överklagas och tror att den kommer att undanröjas. För branschen är det jätteviktigt att den här domen inte ligger fast.

Kvällstidningarna och storstadstidningarna har störst annonsintäkter från spelreklam, men även för landsortstidningarna är den en ”icke oväsentlig intäktskälla”, enligt Per Hultengård.

– Det här handlar om jättemycket pengar. Det handlar om mer pengar än presstödet. Om staten vill någonting med sin mediepolitik kan den inte utveckla mediestöd med den ena handen och rycka undan annonsintäkter motsvarande hela presstödet med den andra handen.

Per Hultengård tycker också att det är märkligt att den här processen inte inväntar den utredning som just nu pågår som gäller hela spelannonsmarknaden.

– Jag undrar varför man vill hålla på och tjafsa på det här sättet medan utredningen pågår. Jag tycker att Lotteriinspektionen kunde ligga lågt i väntan på vad utredningen kommer fram till.

Medievärlden har frågat Expressens chefredaktör Thomas Mattsson om tidningen kommer att överklaga:

”Vi går vidare nu, och jag tror att den kommande spellicensmodellen kommer att modernisera den svenska marknaden och bidra till att säkerställa viktiga intäkter för svenska medier. Vi kommer ta varje tillfälle i akt att försvara svenska mediers möjligheter att sprida nyheter, opinionsbildning och kommersiella budskap inom ramen för tryckfrihetsförordningen och här är också spelreklam viktig.”, svarar han i ett sms.

Stefan Melesko har, i en snabbanalys på Medievärlden Premium, jämfört förslagen till nya medieslag med förbuden för vissa typer av reklam när det gäller möjliga intäkter.

Axel Andén

axel.anden@almatalent.se

Ämnen i artikeln:

Thomas Mattsson

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.