Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag29.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Det får oss att betala för digitala nyheter

Publicerad: 22 Juni 2017, 07:14

Möjligheten att läsa i mobilen och tillgång till fler källor. Det är de två tyngsta orsakerna till att vi betalar för digitala nyheter.


30 procent i Reuters Institutes undersökning uppger att det är möjligheten att läsa i mobil eller surfplatt som gör att de betalar för digitala nyheter. Nästan lika många, 29 procent, säger att tillgång till fler källor är orsaken.

Ett bra erbjudande (23 procent) och möjlighet att betala print och digitalt samtidigt (21 procent) är också två tunga anledningar.

Sist på listan är: nytta av medlemskap hos andra än nyhetsleverantören (16 procent), betalda nyheter är bättre än gratis (16 procent), behov av speciell information (15 procent) och önskan att stötta journalistiken (13 procent).

De tyngsta anledningarna till varför läsare inte vill betala är att det finns gratis nyheter på nätet (54 procent) samt att nyhetstjänsten man föredrar inte tar betalt (29 procent).

Undersökningen har också tittat på varför man undviker att konsumera nyheter. I flera länder är det över 50 procent som medvetet låter bli att ta del av nyhetsflödet (Turkiet, Grekland och Kroatien). I Sverige är det 21 procent som uppger att de aktivt försöker undvika nyheter. I Danmark och Japan är siffran lägst (14 respektive 6 procent). Den främsta anledningen till att man är nyhetsundvikare är att de kan påverka humöret (48 procent) och att man inte litar på nyheterna (37 procent). Av svenskarna som inte vill läsa nyheter uppger 52 procent att det är för humörets skull och 33 procent för att de inte litar på nyheterna.

36 länder ingår i undersökningen. Norge är det land där flest har en digital prenumeration, 15 procent. Sverige är två med 12 procent och Danmark 10 procent.

Sverige sticker ut i några avseenden. Här är musiktjänster (läs Spotify) den betaltjänst som flest använt under det föregående året. I alla övriga länder är det videotjänster som använts mest. Här är vi också flitigast på att använda nyhetsappar. 37 procent av alla svenska gör det varje vecka, en ökning med sex procentenheter sedan 2016. Vi får också flest pushnotiser i mobilen, här använder 22 procent möjligheten, en ökning med sex procentenheter sedan i fjol.

Så konsumerar vi nyheter i Sverige, källa: Reuters Institute

Om undersökningen

Över 70 000 människor i 36 länder ingår i undersökningen. Den går att ladda ner här:

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.