Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag13.04.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Den tryckta bloggen – dagstidningens räddning?

Publicerad: 30 Januari 2009, 08:29

The Printed Blog är en superlokal gratistidning byggd på blogginnehåll. Första numren spreds i veckan i San Francisco och Chicago. Om satsningen fungerar ska tidningen bli daglig och göras för allt fler områden.


I tisdags trycktes de första numren av The Printed Blog. Grundaren Joshua Karp är ute efter att ta tillvara det bästa hos den interaktiva bloggvärlden och kombinera det med den tryckta dagstidningens tyngd, för att ”spela en avgörande roll i att vända utvecklingen för den sjunkande dagstidningsindustrin”, som han skriver på hemsidan.

New York Times skrev om satsningen förra veckan. The Printed Blog består av materialet från bloggar, omgivet av lokala annonser. Skribenterna loggar in via hemsidan och bestämmer vilka rubriker de är intresserade av. Redaktörer komponerar sidorna, tre eller fyra ark i tabloidstorlek. Fullt utbyggd ska en flermiljonstad som Chicago ha omkring 50 editioner.

Tidningarna trycks inte på vanligt sätt, utan skrivs ut hos distributörerna. De publicerade bloggarna får inte betalt, utan får del i annonsintäkterna.

Annonserna ska kosta mellan 5 och 10 dollar för radannonser och mellan 15 och 25 dollar för större. 200 annonser per utgåva och en upplaga på 1000 ex förmiddag och eftermiddag ska ge en veckovinst per edition på 750 till 1500 dollar. Tror Joshua Karp.

Så här långt har 300 bloggare anmält sig till The Printed Blog.

Kommer det att fungera? Det tror i alla fall inte medieutvecklaren Brian Reich som skriver om det på Wemedias blogg. Han menar att projektet missar kärnvärdena såväl i bloggandet som hos den tryckta tidningen.

mvredaktion

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.