Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Medievärldens arkiv

”Den digitala läsaraffären kommer prioriteras 2018”

Publicerad: 27 december 2017, 11:26

Anders Nilsson, chefredaktör och ansvarig utgivare på Nerikes Allehanda

Nerikes Allehandas chefredaktör Anders Nilsson tror och hoppas att 2018 blir året då mediekoncernernas samarbeten utökas än mer. Och den digitala läsaraffären kommer att vara ett prioriterat område.


Ämnen i artikeln:

Nerikes Allehanda

Vad var årets stora mediehändelse?

– Att Nerikes Allehanda blev Årets Dagstidning.

Vad var årets viktigaste publicering?

– #Metoo och alla publiceringar som gjorts under hösten och som gjort stor skillnad. Få publiceringar historiskt har haft så stor sprängkraft. I Örebro startade vi #örebrotoo och fick snabbt 1 700 medlemmar i gruppen. Där behöver du inte tillhöra någon speciell yrkesgrupp. Alla får vara med och berätta vad de varit med om.

Vad var sämst under året?

– Det är oacceptabelt att allt fler medier och medarbetare i branschen utsätts för hat och hot. Det är inte bara ett gigantiskt arbetsmiljöproblem. Det är ett hot mot hela branschen och i förlängningen mot demokratin.

Om du ska titta framåt; vad kommer prägla branschen nästa år?

– Ännu fler samarbeten mellan olika koncerner. Mittmedia, VK Media, Hall Media och Sörmlands Media har gemensamt startat ett Spotify för nyheter i Sverige genom att dess läsare kan abonnera på en sajt men samtidigt ha tillgång till ett 40-tal sajter extra. Förhoppningsvis kan detta utökas under 2018. Läsaraffären digitalt kommer att vara prioriterad nästa år.

Linnéa Kihlström

Redaktör och reporter

linnea.kihlstrom@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Nerikes Allehanda

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.