Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag31.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Den ”digitala generationen” är de som betalar på nätet

Publicerad: 5 Augusti 2009, 09:29

De använder nätet dubbelt så mycket som äldre, många av dem vill inte betala för innehåll och tjänster - men dubbelt så många av dem har faktiskt betalat för tjänster än bland de äldre. Det gäller 16-24-åringarna.


EU-kommissionen har gjort en omfattande studie av digital konkurrenskraft. Den kartlägger bland annat nätvanorna i Europa, med särskild tyngdpunkt på de unga, nästa generation ut i arbetslivet.

Den digitala generationen i Europa använder internet dubbelt så mycket som snittet, 73 procent ofta, 66 procent dagligen.

För nyhetsorganisationer och andra som står för innehåll och tjänster kan det vara oroande att 33 procent av de unga säger att de inte vill betala för innehåll och tjänster. Det är dubbelt så många som snittet.

Men det är också så att 10 procent av de unga faktiskt betalat för innehåll och tjänster på nätet, vilket är dubbelt så stor andel som för hela befolkningen.

mvredaktion

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.