Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag24.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Delade åsikter om Helins annnonsstopp

Publicerad: 17 September 2009, 07:23

I dagens Aftonblad förklarar tidningens chefredaktör, Jan Helin, varför han stoppar alla valannonser från Sverigedemokraterna. Han är långt ifrån den enda ansvarige utgivare som brottats med frågeställningen. (Uppdaterad)


Ämnen i artikeln:

Daniel SandströmJan Helin

Även om Sverigedemokraternas valannonser är harmlösa och lagliga kommer publiceringen av dessa att möjliggöra framväxten av en främlingsfientlig agenda i det offentliga samtalet. Det menar Aftonbladets chefredaktör och ansvarige utgivare Jan Helin. Och därför har han stoppat valannonser från partiet i tidningen.

Däremot kommer de att redaktionellt granska dem och även publicer debattartiklar efter en normal redaktionell prövning.

I Helsingborgs Dagblads spridningsområde har Sverigedemokraternas några av sina starkaste fästen. Så tidningens chefredaktör Lars Johansson funderar dagligen på hur han ska ställa sig till partiet och vad de gör. Ännu så länge har han inga planer på att stoppa SD:s valannonser.

– Möjligen kanske jag tänker om. Men det vill jag fundera över.

För så länge de håller sig inom normerna för vad som får publiceras är det svårt att säga nej menar han.
– Det är budskapet som ska avgöra, inte annonsören.

Att neka dem annonsplats kan vara kontraproduktivt tror Lars Johansson.

– De ser sig gärna som martyrer och för ofta ut budskapet att de aldrig får synas eller komma till tals. Vilket i sak är helt fel.

Samtidigt så anser han att Jan Helins åsikter inte går att avfärda rakt av.

– Han har bra argument för sin linje.

Sydsvenska Dagbladets chefredaktör Daniel Sandström har precis stoppat en valannons från SD. Den gick över gränsen för vad som får publiceras. Och det är inte första gången partiet fått tummen ner. Men något principiellt nej är det inte.

– En annonspublicering ska ytterst bero på hur den förhåller sig till våra lagar och de demokratiska värderingar som styr vad som får publiceras och inte. Inte vilka partier jag gillar eller inte, säger Daniel Sandström.

– Ska yttrandefriheten vara värd något måste den också gälla åsikter som man inte delar.

Han har lite svårt att förstå hur Jan Helin resonerar när det gäller den här frågan:

– Hur ska man på redaktionell plats diskutera SD:s reklam och budskap om de inte får annonsera?

Lasse Bernfalk, chefredaktör för Kristianstadsbladet, har inte några problem med att ta in SD:s annonser:

– Det tänker vi göra så länge de håller sig inom ge normala publicistiska gränserna.

Även i hans spridningsområde är SD väldigt aktiva och på tidningen får man mer eller mindre dagligen ta ställning till vad som får och går publicera.

– I den redaktionella världen är de här frågorna väldigt tydliga. Och nu är de på väg att bli lika tydliga på annonssidan.

Lasse Bernfalk kommenterar det också i sin blogg, läs mer här:

Läs Jan Helins debattartikel här:

Ämnen i artikeln:

Daniel SandströmJan Helin

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.