Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag26.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

December slutade med plus totalt

Publicerad: 14 Januari 2014, 07:20

De totala reklamköpen ökade med 4,6 procent i december. Men samtliga dagspresskategorier fortsätter att tappa tvåsiffrigt.


Ämnen i artikeln:

Mediebyråbarometern

Det blev en något ljusare avslutning på det mörka 2013. En rejäl uppgång i flera kategorier innebar att månaden slutade med en tillväxt på närmare fem procent jämfört med 2012.

TV ökade sin försäljning med 8 procent och internet med över 30 procent jämfört med julmånaden året innan.

Men dagspress fortsatte sin kräftgång. Storstadsmorgontidningarna med drygt 16 procent, övriga morgontidningar med drygt 13 procent och kvällspressen med närmare 15 procent.

De är dock bättre än helårssiffrorna som är pekar ner ordentligt. I alla fall för kvällspressen som har tappat var fjärde annonskrona under året. Storstadstidningarna har klarat sig bättre med en minskning på 14,6 procent av de reklambyråförmedlade annonserna. För övriga morgontidningar är tappet över 21 procent för 2013 jämfört med 2012.

Ämnen i artikeln:

Mediebyråbarometern

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.