Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag06.04.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Debatt: TU har gett upp hoppet om dagstidningen

Publicerad: 11 September 2009, 07:27

Västerbottens-Kurirens förre chefredaktör Torbjörn Bergmark är starkt kritisk till att Tidningsutgivarna ifrågasätter anslaget till Dagspresskollegiet. "Ett indraget anslag skulle innebära att forskningen om mediernas utveckling i framtiden havererar."


Ämnen i artikeln:

Tidningsutgivarna

FRAM TILL SLUTET av 1970-talet bedrevs svenskt tidningsmakeri i huvudsak av flinka pojkar med fingertoppskänsla och en maggrop som berättade vad läsarna ville ha.

I den framväxande konkurrensen var detta vid den här tidpunkten inte längre nog för att motsvara läsarnas förväntningar. Därför startades Dagspresskollegiet vid Göteborgs universitet. Fingertoppskänslan var och är fortfarande en viktig ingrediens i tidningsmakeriet. Men nu blandades mixen också med fakta om läsarmönster och läsarattityder.

Plötsligt fick landets redaktionsledningar ett instrument som berättade allt om hur deras läsare såg ut, hur de betedde sig och hur deras förväntningar på den egna tidningen såg ut. Utifrån det här kunde man komponera den dagliga tidningen på ett mer professionellt sätt än tidigare. Analyser och kunskap blev viktiga ingredienser för chefredaktörer, redaktions- och nyhetschefer både på kort och lång sikt.

De fakta som Dagspresskollegiet tog fram blev också bra verktyg för att ena motstridiga uppfattningar om tidningens inriktning i redaktion, ledningsgrupp och på styrelsenivå.

I den här processen hade Tidningsutgivarna en avgörande och till och med drivande roll. Organisationen var förutseende och såg vad som väntade i form av konkurrens bakom hörnet.

I dag är de nya medierna inte enbart en konkurrent mot den traditionella dagstidningen. De är en möjlighet till utveckling också av dagstidningen. Dagspresskollegiet har därför anpassat sin inriktning efter det nya medielandskapet.

Nu handlar forskarnas huvudsakliga uppgift inte enbart om att följa dagspressens utveckling över tid och ge fakta om människors mediekonsumtion. Man forskar också om digitala mediers betydelse för dagstidningens utveckling. Spännande frågor som bara kvalificerad forskning kan ge svar på och vägledning om.

I detta oerhört dramatiska och spännande medieklimat behövs alla de fakta som Dagspresskollegiet förser branschen med.

Det är ingen överdrift att påstå att Dagspresskollegiets verksamhet håller internationell toppklass. Både traditionella medier och de nya analyseras i minsta detalj och ger kunskap som inte går att få någon annanstans.

Nu ifrågasätter TU det årliga anslaget på drygt en miljon kronor till Dagspresskollegiet.

Ett indraget anslag skulle innebära att forskningen om mediernas utveckling i framtiden havererar. Frågor om långsiktiga konsekvenser för bransch och samhälle blir obesvarade. Instrument och fakta för innehållsutveckling kommer att saknas. Det får helt enkelt bli lite som det blir.

Vid det senaste styrelsemötet i TU, har det berättas för mig, var en majoritet av ledamöterna starkt kritiska till fortsatt anslag till Dagspresskollegiet. Man ifrågasätter att branschorganisationen ska finansiera forskning om branschen.

För mig framstår det som om tidningsdirektörerna i TU-styrelsen inte längre tror på de dagstidningar de själva sitter i toppen på. Vem ska då tro på dagstidningens framtid i det nya medielandskapet om tidningsdirektörerna kastar in handduken innan matchen kommit igång på riktigt?

Torbjörn Bergmark

mvredaktion

Ämnen i artikeln:

Tidningsutgivarna

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.