Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag25.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Debatt: Medieträning åt alla, MarieLouise Samuelsson

Publicerad: 21 September 2009, 04:42

Medieträning handlar om att såväl de bevakade som bevakarna blir bättre i sina roller. Vad är fel med det, skriver Jan Nyberg, skribent i Luleå, som svar på MarieLouise Samuelssons kolumn i senaste Medievärlden.


I SENASTE NUMRET av Medievärlden (nr 9/2009) skriver Marie-Louise Samuelsson en kolumn om fenomenet medieträning som hon likställer med spikmattor. Hon ser inte något faktiskt behov, utan tror att efterfrågan är konstruerad – i det här fallet av journalister! ”Bevekelsegrunden för att sälja medieträning är självfallet ekonomisk, den som inte längre kan försörja sig på (enbart) traditionell journalistik måste också betala räkningarna.” Att köparna skulle ha något motiv förbigår hon helt.

Hon avslutar sedan med att slå fast att ”man ska inte tro att medieträning är något annat än en tämligen fiffigt uppblåst bubbla, som överdriver både journalistikens inflytande och de medietränades makt.”

Samuelsson talar om makthavare kontra medier som om dagens medier inte själva vore en stark maktfaktor – såväl i samhället i stort som i mötet med den enskilda människan. Makthavare ska naturligtvis granskas, och det gäller från presidenter till den lokala föreningens kassör. Men om man erkänner att också medierna har stor makt, kan man tvärtemot dra slutsatsen att medieutbildning – i teori och praktik – borde vara, om inte en medborgerlig rättighet, så åtminstone spridd till många fler.

Låt mig jämföra med det näraliggande ämnet retorik. I 2500 år har utbildning i övertygandets konst varit maktens privilegium. De senaste decennierna har ämnet fått en renässans bland breda grupper av studenter och i arbetslivet. Alltfler får i dag verktyg att kunna genomskåda maktens (inklusive mediers) trix. Det är en välkommen utveckling av demokratin. Alla behöver vi bli bättre på att avslöja maktspråk och demagogiska finter. (Det var på en kurs i retorik jag lärde mig att Bush’ retoriska figur i uttalandet ”Ni som inte är med oss är mot oss” efter 11 september kallas dikotomi, en målning i svartvitt.)

Jag ser alltså inte vad som skulle vara så förkastligt med medieträning för småföretagare, fritidspolitiker, föreningsaktiva och andra med eller utan makt. Om båda parter utbildar sig blir också resultatet bättre. För det kan väl inte vara så att Samuelsson tycker att journalister ska ha den exklusiva rätten att vara förberedd? I punktform kan man beskriva utvecklingen inom intervjuteknik så här:
1. I begynnelsen (ungefär fram till mitten av 1900-talet) när journalister intervjuade makthavare var ingen av dem utbildade i mediefrågor.
2. Journalister började utbilda sig i intervjuteknik och blev duktigare på att intervjua makthavare.
3. Makthavare började utbilda sig i mediekunskap och låta sig ”medietränas”.
4. Journalister går numera kurs i att ”hantera makthavare som varit på kurs och lärt sig slingra sig” (journalisten Björn Häger). Medietränaren Paul Ronge undervisar radioreportrar i hur man hanterar medietränade politiker (Medievärlden 9/2009).
5. Makthavare vidareutbildar sig därefter i att möta journalister som gått kurs enligt punkt 4.
6. Journalister vidareutbildar sig därefter i att möta makthavare som gått kurs enligt punkt 5.
7. Osv

Det kan se lite desperat och lustigt ut, men så handlar det ju om ingenting annat än makten i samhället. Och vad vore alternativet?

Jag har själv i viss utsträckning erbjudit medieutbildning eller medieträning, men framför allt har jag i många år sammanfört forskare och journalistelever för att låta båda grupperna lära sig av varandras yrkesroller och perspektiv. Det är oerhört stimulerande för alla parter, och jag skulle gärna hitta fler former för att öka förståelsen mellan makten-medierna-medborgarna. För demokratins skull.

Jan Nyberg

mvredaktion

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.