Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Medievärldens arkiv

De tog hem bostadsmarknaden online

Publicerad: 14 februari 2013, 09:09

Hemnet som ägs av de olika mäklarorganisationerna är den helt dominerande bostadssajten. Men inte för kommersiella fastigheter.


Ämnen i artikeln:

Hemnet

Hemnet är överlägset störst med 1,2 miljoner unika besökare i snitt i veckan under 2012. Men på kommersiella fastigheter riktade till företag har sajten inte haft en chans. Istället har finska medieföretaget Alma Medias Objektvision.se blivit den dominerande aktören i Sverige för de som vill köpa, sälja eller hyra kommersiella fastigheter.

Mäklarna är de stora vinnarna på den digitala utvecklingen. Deras Hemnet.se finansieras i huvudsak av reklamintäkter från andra aktörer än mäklare. Bannerannonsörer som banker och försäkringsbolag ser Hemnet som en attraktiv annonsplats.

Vi har gått från en försäljning på 21 miljoner till 70 miljoner på fyra år, berättar Andreas Löwgren som är försäljningsdirektör på hemnet.se, men har ett förförflutet som säljledare på VLT, DN och för Mälardalspaketet.

Mäklarna betalar en årsavgift för att få lägga ut så många objekt de vill. Huvuddelen av kostnaderna för att driva Hemnet kommer däremot från bannerförsäljning till andra aktörer.  Bannerförsäljningen har gjort Hemnet till en liten vinstmaskin för mäklarna.

Investeringen i sajten Hemnet.se gjordes tillsammans med DN och GP som stod för den tekniska kompetensen när sajten byggdes 1998.

DN och GP som ägde 49,2 procent av Hemnet köptes ut ur bolaget 2011 för 70 miljoner kr.

På senare tid har Hemnet utmanats av nya sajter. Blocket har börjat satsa på bostäder. Mäklaroberoende Booli.se som lägger ut slutpriser på nätet har fått ett bra mottagande och nu möter Hemnet konkurrensen med samma grepp.

Lars Herlin

Axel Andén

axel.anden@almatalent.se

Ämnen i artikeln:

Hemnet

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev