Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag23.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

De tävlar om Årets Annonskampanj

Publicerad: 16 September 2010, 10:44

En tidning tar läsarna till Mallorca. En annan sätter dem på skolbänken. Den tredje ser till att de köper frysboxar som aldrig tidigare. Gemensamt är att de alla tre är nominerade som Årets Annonskampanj. Och de är


Ämnen i artikeln:

Årets Dagstidning

Borås Tidning Hasta La Knalleland med motiveringen:

Det kunde ha blivit grisfest i händerna på fel folk, men här är det kvalitet, resultat och läsarrespekt rakt igenom. Detaljerna skapar en kommersiell helhet som imponerar och smittar. Hasta La Knalleland skruvades upp dag för dag i en månad, med kul kampanjande förankrat i solid strategi från en modig och modern marknadsavdelning.

   Vad roligt, verkligen skoj, säger annonschef Morgan Andersson.

I korthet gick kampanjen ut på att öka antalet besökare i köpcentret Knalleland i februari. Det gjorde man genom att lotta ut 170 resor till Mallorca. Läsarna fick lägga kuponger i resväskor i affärerna. Butikerna köpte helsidor i BT där de berättade vilken dag kunderna kunde tävla hos dem. Och det gav resultat. Antalet besökare i köpcentret ökade med åtta procent, omsättningen ökade med sex miljoner och BT sålde för 800 000. 38 000 tävlingsbidrag lämnades in, 25 000 var målet.

Så alla var verkligen nöjda.

Och du fick en vecka i solen?

   Det var bara fem dagar i solen. Men det var ett fantastiskt äventyr att få följa med vinnarna dit ner.

SvD Fotoskolan med motiveringen:

När nästan alla nästan alltid har en kamera till hands då satsar den smarta tidningen på att utnyttja det växande intresset för foto i en kampanj där läsarna får lära sig att ta proffsigare bilder. Fokuserat och skarpt samspel mellan kommersiella varumärken och interna resurser resulterade i bildlig bildning för över 200 000 elever.

   Kul och ett bevis på att vi är ett framgångsrikt företag, säger Peter Oscarsson, försäljningschef på svd.se.

Panasonic ville lyfta intresset för fotografering. Efter samtal med sin mediebyrå och Svenska Dagbladet valde man att satsa på en fotoskola på nätet.

De hade produkten och vi hade målgruppen, säger Peter Oscarsson.

Skolan marknadsfördes ordentligt även i papperstidningen. Till slut hade över 200 000 tagit del av kunskaperna som gör dem till bättre fotografer. Vilket är en mycket bra siffra tycker Peter Oscarsson.

Piteå Tidningen Elon med motiveringen:

Full snurr i centrifugen, högtryck i frysboxen och rytmiskt klirr i kassaapparaten. Det blev resultatet när vitvaruhandlaren fick kreativt stöd av annonsavdelningen. Media mixades maximalt i en kampanj som redan blivit vägledande för framtida insatser. Kunden i fokus, genomtänkt strategi, tydliga resultat.

   Är det verkligen sant!!

Piteå Tidningens annonschef Eva Lindberg har svårt att hålla glädjetårarna borta när hon får veta att de blivit nominerade till Årets Annonskampanj.

   De stora elefanterna. Och vi

PT ville ha ett bra case att visa upp när de är ute och pratar marknadsföring i flera kanaler. Tidningen pratade därför med den lokala Elonbutiken om de inte ville göra någonting brett. Tillsammans tog man fram en marknadsplan som gick ut på annonsering i såväl print som tv och webb. Och den blev lyckad:

De hissade omsättningen med 20 procent. Vilket är fantastiskt eftersom det var mitt under århundradets lågkonjunktur. Och vi fick ett pedagogiskt och trovärdigt material att prata om med nya kunder, säger Eva Lindberg.

Juryn för Årets Annonskampanj:

Renée Mohlkert, näringslivs- och marknadsdirektör i Helsingborgs stad
Anders Westgårdh, grundare och kreativ ledare på kommunikationsbyrån Welcom
Kenny Hallberg, tf vd på kemiföretaget Kemetyl

Vem som utses till Årets Dagstidning Digitala Medier presenteras i samband med Branschdagarna den 7 oktober.

De kan bli Årets Dagstidning Digitala Medier

De kan bli Årets Redaktion

Ämnen i artikeln:

Årets Dagstidning

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.