Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag30.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

”De som kritiserar affären har aldrig presenterat något alternativ”

Sydsvenskas chefredaktör Pia Rehnquist och Helsingborgs Dagblads chefredaktör Lars Johansson ger sin gemensamma vision för den sammanslagna verksamheten.

Publicerad: 25 September 2014, 05:47

Det här är en opinionstext

Åsikterna som uttrycks i artikeln står skribenten/skribenterna för.


Västra Skåne är ett geografiskt område där folk sedan länge rör sig utanför tidningarnas gränser. Det är grundförutsättningen för fusionen av våra tidningar och en ledstjärna när vi nu ska skapa en gemensam redaktion för Sydsvenskan och Helsingborgs Dagblad.

Där ska vi förena de båda tidningarnas traditionella styrkor, men också bygga något helt nytt. Det övergripande målet är att nå så många som möjligt av västskåningarna så ofta som möjligt med vår journalistik, som ibland är kanalspecifik och ibland kanaloberoende. Journalistikens yttersta syfte är att vara en samhällsnyttig kraft som tjänar medborgarnas och demokratins intressen.

Ovanstående är ett citat från inledningen av den journalistiska visionen som Sydsvenskans och Helsingborgs Dagblads nya gemensamma redaktion ska arbeta efter. Ledorden för redaktionens arbete och för innehållet i våra medier är: lokal, digital, agendasättande och opinionsbildande.

Vi känner oss föranledda att skriva den här artikeln för att få en mer sansad diskussion om sammanslagningen av våra företag. De som kritiserar affären har aldrig presenterat något alternativ. För oss var det tydligt att ensam inte var stark. Framtiden hade sett betydligt dystrare ut om vi fortsatt agera var och en på egen hand. När vi går samman frigör vi resurser för viktig affärsutveckling och angelägen journalistik. Vi korsbefruktar också varandra med kompetens och erfarenheter.

Istället för att diskutera värderingen av våra företag vill vi blicka framåt och bygga nya värden. Vi verkar på möjligheternas marknad. Västra Skåne är en de mest expansiva delarna av Sverige. En spännande region med närheten till Köpenhamn och Hamburg.

Generellt sett har området högre medelinkomst, bättre handelsindex och högre utbildningsnivå än riksgenomsnittet. Det är alltså ett område där det finns alla förutsättningar för ett modernt medieföretag att lyckas.

Sydsvenskans och Helsingborgs Dagblads tidigare ledningsgrupper kom för ett drygt år sedan, oberoende av varandra, fram till att det var hög tid att slå ihop Sveriges fjärde och femte största morgontidningar. Detta för att skapa resurser att ta ett större kliv in i framtiden, men också för att vår marknad växt samman som vi skriver i inledningen av vår vision.

Nu blev det Sydsvenskan som köpte HD, det kunde lika gärna ha varit tvärtom. I sak har det ingen betydelse. Målet hade varit detsamma, att ta vara på den potential som marknaden erbjuder och skapa en hållbar, kvalitativ, nyhetsförmedling från Vellinge i söder till Båstad i norr. Framtiden ligger i det nya gemensamma bolaget och den nya gemensamma redaktionen.

Vi skapar också en särskild innovationsavdelning med 20 tjänster, varav sju journalister, som ska jobba med nya idéer och göra dem kommersiellt bärkraftiga. De ska också bidra till att vi blir betydligt bättre på att trafikoptimera på våra sajter, att utnyttja sociala medier och att jobba med mobilen som primärkanal.

Parallellt startar vi ett utvecklingsprogram som vi döpt till Framkant. Våra tidningar och sajter ligger redan i framkant på många områden, men vi ska bli ännu bättre. Det handlar om att förändra ingrodda kulturer, bli mer kundanpassade, att förstå att kunden inte bara är pappersläsare, med mera, med mera.

Managementsnack tycker en del, anpassning till verkligheten säger vi. Verkligheten innebär att människor efterfrågar kvalificerad journalistik i många olika kanaler och det kommer vi att producera även i fortsättningen. Tack vare teknikutvecklingen kan vi dessutom erbjuda fördjupningar som inte är möjliga att presentera i pappersform. Vi når redan idag en publik långt längre än brevlådorna. Ja, vi har 85 procents räckvidd med våra medier.

Gör vi rätt kommer vårt nya företag att leva länge än, till nytta för den miljon som bor i vår del av Sverige. Vi ser i alla fall med tillförsikt fram mot den framtid som redan är här.

Pia Rehnquist, chefredaktör Sydsvenskan, Lars Johansson, chefredaktör Helsingborgs Dagblad

Axel Andén

Det här är en opinionstext

Åsikterna som uttrycks i artikeln står skribenten/skribenterna för.

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.