Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag26.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

De slåss om de svenska rubrikannonserna

Publicerad: 13 Februari 2013, 12:58

Det är inte bara Schibsted bland de internationella storkoncernerna som slåss om de lokala svenska eftertextmarknaderna för plats, motor, fastighet och köp- och sälj.


Ämnen i artikeln:

Alma MediaBlocket

De internationella jättarna eBay, Alma Media, Axel Springer, Monster, CareerBuilder har dotterbolag i Sverige som driver egna sajter med rubrikannonser.

Schibstedägda Blockets största konkurrent på köp- och säljmarknaden är USA-internetjätten eBay som äger Tradera. Blocket är klart marknadsledande, men Tradera som drivs av eBay Sweden omsätter 160 miljoner och har de senaste åren gjort cirka 35 miljoner i vinst. Tradera kör sin auktionsmodell. Båda företagen gör också inbrytningar på marknaden för företagens internetförsäljning.

Av rubrikannonsmarknaderna domineras köp och sälj helt av Blocket. På fastighetsmarknaden har Hemnet en nästan lika stark ställning.

Platsmarknaden är däremot i dagsläget den mest konkurrensutsatta. Inget företag har riktigt grepp om marknaden. Blocket har nått framgångar med en lågprissatsning där en standardannons kostar 750 kr, vilket ökat trycket på de övriga. Blocket har också seglat upp som nummer två på Kia-index i kategorin arbete och rekrytering. Men leder gör CareerBuilder.se, ett bolag som ingår i ett av världens största platsannonskoncern och som är skapat och ägt av de amerikanska tidningsföretagen

Gannett, Tribune Company och McClatchy Company. Sedan 2007 har också Microsoft en ägarandel och msn.se använder CareerBuilder som jobbsökmotor. Tyska Axel Springer-koncernen är en annan aktör med företaget StepStone. Springer-koncernen har hittills gått med förlust i Sverige

Det är den typen av motståndare som GP, Sydsvenskan och DN:s gemensamma jobbsajt, merajobb.se har att slåss mot. Tuffa motståndare, och det är kanske därför som hela driften av merajobb.se lagts ut på HrNorth, ett bolag som ingick i engelska Mecom-koncernen, men i samband med försäljningen av Edda Media nu hamnat i norska A Media koncernen. Merajobb säljer annonser på nätet för ca 24 miljoner.

På platsmarknaden i Sverige slåss också amerikanska börsbolaget Monster noterat på Nasdaq-börsen. Att marknaden för platsannonser på nätet är pressad och tuff gäller inte bara Sverige. Monster bantar nu sin internationella verksamhet och börskursen har sjunkit med 80 procent sedan toppen 2008. I Sverige omsätter Monster ca 140 miljoner.

Finska Alma Media, som är Finlands ledande regionaltidningsföretag med 35 titlar har försökt slå sig in på bostadsmarknaden i Sverige, men inte haft en chans mot fastighetsmäklarnas eget bolag Hemnet.se. Alma Media gav upp och sålde därför ifjol Bovision.se till privata intressenter. Märkligt nog är man suveräna på marknaden för kommersiella fastigheter både när det gäller till salu och för uthyrning. Det finska företaget driver Objektvision som nu blir helt ledande eftersom Hemnet beslutat att lägga ner sin sajt Kommersiella.se.

Alma Media som lagt mycket krut på att etablera sig på internet på traditionella eftertextmarknader är desto mer framgångsrika med varumärket Mascus.se som är en världsledande marknadsplats för begagnade traktorer och entreprenadmaskiner.

Lars Herlin

Axel Andén

axel.anden@almatalent.se

Ämnen i artikeln:

Alma MediaBlocket

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.