Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag22.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

De mäter värdet på den lokala journalistiken

Publicerad: 30 September 2013, 05:50

Norrbottens-Kuriren och NSD ska i en vecka granska den egna verksamheten. Grundfrågan är vilket värde har den lokala journalistiken. Och hur den ska betalas.


Ämnen i artikeln:

Norrbottens-Kuriren

En reporter från vardera tidning har fått fria händer att titta på verksamheten och direktiv att inte väja för de kritiska frågorna. Till exempel varför ägarna tar ut stora vinster samtidigt som medieföretagen både ska spara på verksamheten och börja ta betalt för innehållet på nätet.

I en hel vecka ska läsarna nu få ta del av vad de kommit fram till. Det blir minst ett uppslag per dag i respektive tidning.

Räcker deras intresse för vad ni gör till för en så lång artikelserie?

Det tror jag absolut, säger Kalle Sandhammar, chefredaktör på NSD.

Gör ni det här för att motivera att ni snart ska ta betalt på nätet?

Visst kan man säga att det hänger ihop. Vi vill sätta fingret på frågan är folk villiga att betala för den lokala journalistiken. Vi har i dag en affärsmodell med ett bäst före datum. Det är hög tid att göra något åt det. Och det här är ett sätt att lyfta upp den diskussionen.

Borde det inte vara utomstående reportrar som gör granskningen av er?

Vi diskuterade det och har kommit fram till att det ändå är vi som publicerar det. Då är det ändå vi som står bakom och har godkänt texterna.

I en av artiklarna har teamet tagit fram den exakta prislappen på det en journalist producerar. Ända ner till att hen förbrukar gem för 10 kronor per år och post-it-block för 50 kronor per år.

Det har varit en del läsare som reagerat på den sammanställningen. Men mest tycker de att vi har dyra datorkostnader.

Läs mer på Kuriren.se och NSD.se.

Norrbottens Media redo för betalmodell

Ämnen i artikeln:

Norrbottens-Kuriren

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.