Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag28.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

De kan vinna Årets Innovation

Publicerad: 19 September 2012, 05:14

En återkommande deltagare, en insats som förräntat sig och ett påhitt för att fånga in flyttfåglarna. De som gör upp om vem som gjort Årets Innovation är:


Aftonbladet – Skapa TV

Motivering: Genom att låta läsarna skapa sin egen webb-tv engageras inte bara läsarna i tidningen. Spridningen är också uppenbar. Att välja Rockbjörnen, ett starkt varumärke och ett event som engagerar gjorde medskapande-konceptet ännu starkare.

De som skapat inslag har verkligen engagerats. Inslaget som setts mest har över 11 000 laddat ner, säger Marie Kry som ifjol kunde ta mot priset för Årets Marknadsinsats för Rockbjörnens Livelöpet.

Det är många som gjort inslag som sett av flera tusen personer enligt Marie Kry.

Har du gjort några inslag?

Jag har gjort en del som publicerats som Rockbjörnen, och de har fått lite, lite hjälp av nöjesredaktionen så de räknas inte.

Inga under eget namn?

Jo, men de har inte setts av så många. Jag har inte ansträngt mig så mycket. Det här lämnar jag till kiddsen.

Svenska Dagbladet – Räntekartan

Motivering: Enkelheten blev storheten, när Svenska Dagbladet fick läsarna att avslöja sina räntor. Med enkla gratisverktyg samlade sajten den kollektiva kunskapen. Avslöjandet fick ett enormt genomslag både i egna och i andras kanaler.

Det var som Kul, riktigt kul, säger Olle Zachrison, chef för SvD Näringsliv.

Och det som är riktigt kul är att det varit en öppen process ända från start. Vi var inspirerade av Twitterflödet #sägdinränta. På en torsdag kom vi på vad vi skulle göra. På lördagen lanserade vi och på söndagen hade vi 4 500 uppgifter.

Nu finns det över 29 300 ränteuppgifter på kartan.

Och vi har gjort sjuhelvetes massa journalistik utifrån den. Både på webben och till tidningen.

Olle Zachrison har själv bostadslån.

Har du förhandlat om din ränta?

Nej, jag har faktiskt inte det. Jag har dragit mig för det. Det känns lite problematiskt att gå till banken med något som vi gjort. Eller så har jag bara inte tagit mig för det.

Norran – Skelleftequiz

Motivering: I all sin enkelhet visade Norrans kampanj hur lätt det är att skapa närhet till också de grupper som den vanliga pappertidningen inte kan nå. Tidningen tog därmed inte bara det globala och gjorde det lokalt. Istället blev det lokala globalt.

En mycket bra motivering, anser Norrans chefredaktör Lars Andersson.

Runt 25 000 personer har i dagsläget gjort testen. Syftet bakom var att nå Skellefteåbor som flyttat från kommunen.

I dag har vi 3 000 mejladresser att gå vidare med.

Och äras den som äras bör. Bakom Skellefteåquizet ligger vår featurechef Jonas Andersson.

Juryn består av: Magnus Höij, chefredaktör, Internet World (ordf), Mattias Fyrenius, strategi- och utvecklingsdirektör, KF Media, Anette Novak, konsult och föreläsare, tidigare chefredaktör Norran, Lena Glaser, divisionschef SVT Interaktiv, Tobias Regnell, chefredaktör Filter och vd och redaktör Offside.

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.