Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag25.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

De kan vinna Årets Annonskampanj

Publicerad: 14 September 2009, 09:00

En kampanj som satte mycket på spel, en som delade ut godsaker till läsarna samt en som nu kan titulera sig skandinaviska mästare i att skapa uppmärksamhet och räckvidd. De som är nominerade till Årets Annonskampanj är...


Ämnen i artikeln:

UNTDNGP

GP/Ballerina Choko
Juryns motivering:
Läsare som efterlyser goda nyheter fick sitt lystmäte då GP och annonsören Göteborgs Kex genomförde lanseringen av en ny produkt. Prenumeranterna kunde både se, läsa om och smaka på nyheten. Med hela det stora mediehuset som kreativ lekstuga byggdes en helhetskampanj som visar de möjligheter som finns när man tänkt till en extra gång.
Det är inte första gången som GP tänker kreativt när det gäller att marknadsföra . Men försäljningschef Fredrik Dobber tycker att man kom extra långt med den här kampanjen:
– Det blev en väldigt tydlig effekt på försäljningen, inte bara när det gäller intresset hos kund.
Det finns nästan inga begränsningar på vad man distribuera med tidningen menar Fredrik Dobber:
– Bara fantasin som sätter stopp.

UNT / IKEA öppning Uppsala
Juryns motivering:
Wraps, teasers, top banners och big bang – det är en ny medievärld även i Sveriges äldsta lärosäte, och det framgångsrika samarbetet mellan Upsala Nya Tidning och IKEA är ett pedagogiskt skolexempel för både större och mindre kollegor. Se och lär hur man mixar medier och bänder budget för att slå nytt skandinaviskt rekord i uppmärksamhet och räckvidd.
– IKEA är ju lite restriktiva med siffror, säger försäljningschef Andreas Hall.
– Men så mycket har de sagt att det här har gått mycket över förväntan.
UNT har använt sig av samma koncept men i annan skala med andra kunder – som också blivit mycket nöjda med resultatet.
– De har fått extremt hög utväxling – utifrån deras förutsättningar.

DN/Tack alla hjältar!
Juryns motivering:
I en tid av miljardtransfers och supersponsring är det sällan som strålkastarljuset når fram till idrottens hjärta – där tre miljoner människor bildar stommen i den svenska idrottsrörelsen. Det närmast gripande effektiva samarbetet mellan DN, Svenska Spel och övriga aktörer satte fotbollsmorsan och alla andra vardagshjältar i centrum. Bra idé, stort engagemang, imponerande resultat – och framförallt ett starkt lagspel.
– Fantastiskt roligt, säger affärsenhetschef Heikki Lampinen.
Han var redan innan beskedet om nomineringen mycket nöjd med satsningen:
– Kampanjen gick över förväntan.

Ämnen i artikeln:

UNTDNGP

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.