Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag25.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

De kan få pris för Årets Marknadsinsats

Publicerad: 16 September 2009, 10:22

En tidning som nominerats i klassen Årets Markandsinsats kampanjade med sikte på läsarens mage som hjärna, en annan manifesterade under en särskild dag  auktoritet, trovärdighet och engagemang, medan en den tredje tog steget in i framtiden genom att stolt blicka bakåt.


Ämnen i artikeln:

Sundsvalls TidningÅrets DagstidningSydsvenskanDagens Nyheter

Sundsvalls Tidning / Får vi äta frukost med dig?
Juryns motivering:
Dagens viktigaste måltid är kärnan i en kampanj som täcker hela kostcirkeln i form av mediaval och uppfinningsrikedom. Från specialbyggd ambulerande frukostbil till kampanjsajt där redaktionellt och kommersiellt möts i en gemensam ambition. Resultatet av denna integrerade kampanj är både mättande, gott och nyttigt.

– Det hela började med att vi ville skilja ut oss gentemot konkurrenterna. Allting byggde på känsla, förklarar Lars Nylén, marknadschef på Sundsvalls Tidning. Vi resonerade kring att den som inte äter frukost inte heller läser morgontidningen.

– Det som är bra, säger Lars Nylén, är att hela tidningen var med. Redaktionen, till exempel, mötte och presenterade intressanta personer över frukost och på marknadsavdelningen var vi ute vid industrier och på försäkringsbolag och delade ut frukostpåsar.

Kampanjen har tagits fram av reklambyrån Sweet Williams. Med på båten fanns också varumärket Milko. Kampanjen ses som så framgångsrik att den förmodligen kommer att gå i hela MittMedia-koncernen nästa år.

DN / Utrikesdagen
Juryns motivering:
Dagens nyheter är världens nyheter i allt högre utsträckning. Men trots att den globala byn är ett kommunikationstekniskt faktum förblir medias fokus ofta snävt. Med Utrikesdagen gör landets största morgontidning varje år en mäktig manifestation av tidningens auktoritet, trovärdighet och engagemang i utrikesfrågor. Resultatet är marknadsföring i världsklass.

– Under de fem år som Utrikesdagen existerat har vi inte minst utvecklat den på den digitala sidan, säger Susanne Hamne, som varit projektledare för dagen under dess femåriga historia.
Från och med i fjol samarbetar DN med Umeå universitet, som kan se Utrikesdagen live.

Utrikesdagen har satt sig i människors medvetande, berättar Susanne Hamne. Det är inte svårt att få föredragshållare. Och de 500 läsarplatser som står till buds i Stockholms Konserthus blir fulltecknade direkt. Den fotoutställning som är kopplad till dagen och som under en månad finns i Gallerian har en miljon besökare.

Framförhållningen är lång, berättar Susanne Hamne. Redan nu börjar projektgruppen att planera för nästa års utrikesdag i nära samarbete med bland annat korrar, utrikes- och bildredaktion.

Sydsvenskan / Nya Sydsvenskan
Juryns motivering:
Den som vill veta hur framtiden ser ut bör studera historien, sägs det. Och det är just det tillbakablickande greppet som bildar basen för en kampanj som i våras introducerade Nya Sydsvenskan, en tidning i tre kanaler. Elegant, charmigt och genomfört med framtidskänsla som kan bli historisk. Resultaten är också entydiga. Yes, we can – nu även på skånska.

– Vår kampanj gick ut på att presentera en tidning i flera kanaler, på papper, webb och mobilsajt, med utgångspunkt i vi är stolta över vår historia som gammelmedia, säger varumärkeschefen Peter Mayerhofer, som var den som ledde projektarbetet.

Före 7 mars gick kampanjen i Sydsvenskan, i tv och på bio samt utomhus. Kända ettor genom åren, från 1848 fram till Victorias förlovning. Budskapet var att den 7 mars ser världen lite annorlunda ut. Efter lanseringsdagen var budskapet Världen ser lite annorlunda ut  –  och vi också.

Juryn för Årets Marknadsinsats har bestått av Renée Mohlkert, Anders Westgårdh och Kenny Hallberg.

mvredaktion

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.