Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag22.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

De kan bli Årets Tidskrift

Publicerad: 17 Oktober 2013, 09:54

Se vilka som blivit nominerade i de elva kategorierna i Sveriges Tidskrifters tävling Tidskriftspriset:


Ämnen i artikeln:

Sveriges TidskrifterTidskriftspriset

Årets Tidskrift Populärpress

Fokus
Juryns motivering: Det finns tidningar som man bara måste bläddra i. Och som man alltid fastnar i. Det kan vara en faktaruta, en notis eller ett långt reportage. Det här är en tidning som brinner för en enda sak, att göra sin läsare smartare utan att de märker det. Fokus gör reptricket utan pekpinnar nästan varje vecka och dessutom i nio fall av tio med spets. En oväntad vinkel på Anders Borgs budget eller en oväntad omslagsperson, utan att slå knut på läsupplevelsen. Vi gillar också att tonen är dagsaktuell, trots veckoutgivning. Fokus en tidning som verkligen lever upp till sitt namn.

Svensk Damtidning
Juryns motivering: Utmanare söker (s)ig likt flugor till denna sedelpress, men utan framgång. Att skvallra med stil är en konst som inte lämpar sig för dagsländor. Vi gillar mixen och tonen. Vimmelfotografen som kan se skillnad på adel och dokusåpaclowner. Inredningsreportagen från Rivieran och personporträtten med erfarna programledare är lika välgjorda som senaste kunganytt. Svensk Damtidning är en ståndaktig madam som vet att gammal är äldst. Att göra 80 snygga fullmatade sidor varje vecka år ut och år in, det finns bara ett ord för juryn respekt!

Vi Läser
Juryns motivering: På ett inspirerande och lustfyllt sätt samt med läcker layout, lockar tidningen in läsaren i böckernas förtrollande värld. I en tid då bokbranschen brottas med stora ekonomiska svårigheter och den tryckta bokens framtid är osäker, känns Vi Läser som ett ljus i mörkret. Redaktionen lyckas vidga sitt område till att inte bara berätta om aktuella böcker och författare utan fångar även debatter och fenomen som följer i böckernas fotspår.

Jury Årets Tidskrift Populärpress: Malou von Sivers, journalist och programledare TV4 (ordf.), Viggo Cavling, journalist och konsult och Mattias Wising Bonde, chefredaktör Friskispressen.

Årets Tidskrift Fackpress

Dagens Samhälle
Juryns motivering: En tempramentsfull revisor i medborgarnas tjänst, Dagens Samhälle.

Origo
Juryns motivering: Lek i kvadrat. Nytta i kubik. Gör skolans värsta ämnen lustfyllda, Origo.

Tidskriften Betong
Juryns motivering: Tumlar Mentas material så allt blir sexigt för nörd och novis, tidskriften Betong.

Jury Årets Fackpress: Annika Creutzer, ekonomijournalist Creutzer & Co (ordf.), Nils Funcke, frilansjournalist och Anna Kult, featurechef Aftonbladet.

Årets Tidskrift Digitala Medier

chef.se
Juryns motivering: Lättnavigerad, snabb och affärsmässigt i framkant. En stabil plattform oavsett skärmstorlek lyfter tidskriftens starka varumärke på en helt ny sajt som ökar intresset för att läsa mer.

extrakt.se
Juryns motivering: Den här sajten är både nyskapande och okonventionell, men aldrig otydlig. Vi vill hela tiden läsa mer och designen skapar ett lugn som få andra gör. Sajten visar också hur det går att bredda sitt utbud med hjälp av externa källor.

nojesguiden.se
Juryns motivering: Den här tidningen är med när det händer, där det händer. De följer pulsen i nyhets- och nöjesvärlden med en egen idé. Sajten utvecklas hela tiden med både tekniska framsteg och en extremt tydlig redaktionell röst.

Jury Årets Tidskrift Digitala medier: Fredrik Wass, frilansjournalist bisonblog.se (ordf.), Hanna Larsson, onlinesamordnare Nyhetsdivisionen SVT och Christopher Holmerin, vd Adlantic Media

Årets Journalist

Lotta Dinkelspiel, Affärsvärlden
Juryns motivering: Med sin enorma kunskapsbank och sitt unika kontaktnät ger hon oss plötsligt nyckeln in till den ekonomiska maktens absoluta finrum, en maktsfär de flesta av oss tidigare stått långt utanför. Hennes insiktsfulla och levande reportage om mördande maktkamper i ett Sverige i förändring har med rätta väckt stor uppmärksamhet och debatt. Lotta Dinkelspiel nomineras till Årets journalist för sina folkbildande och insiktsfulla reportage om Sveriges ekonomiska elit.

Staffan Heimerson och Niclas Hammarström, Café
Juryns motivering: De greppar det ofattbara. Gör det oförklarliga verkligt, viktigt och oförglömligt. De fångar livet när det bor granne med döden. Livet, när fotbollsprat och bröllopsplaner blandas med odörer från gigantiska sopberg ingen längre flyttar, lever ständigt med rädslan för nästa granatattack. Staffan Heimerson och Niclas Hammarström nomineras till Årets journalist för Infernot inifrån. Årets mest skrämmande och viktigaste reportage, direkt från Syrien.

Fredrik Emdén, Chef
Juryns motivering: Mitt i. Precis med den detaljen som direkt fångar det unika med just den här personen, den här historien, börjar han sitt levande, bejakande berättande. Och lyckas gång efter annan få de framstående personer han porträtterar att bjuda på pusselbitar som ger en bild de aldrig tidigare visat.
Fredrik Emdén nomineras till Årets journalist för att han är en av Sveriges mest spännande pennor och för att han lyckats få flera av Sveriges mest betydelsefulla maktmänniskor att visa vem de är, på riktigt. Långt under den stela kavajen.

Jury Årets Journalist: Lars Adaktusson, journalist och krönikör (ordf.), Frida Boisen, chefredaktör GT och Annicka Flovin, rektor Poppius.

Årets Annonssäljare

Ylva Sjölund, Aller media

Tobias Högberg, Bonnier Tidskrifter

Lotta Fredriksson Forma Magazine

Årets Annonssäljare utses genom omröstning av en jury bestående av de ca 200 medierådgivare som under de senaste åren genomgått Sveriges Tidskrifters utbildning Diplomerad Tidskiftsrådgivare. Juryn leds av ordförande Thomas Juréhn.

Årets Omslag

Hemslöjd
Juryns motivering: Med koncentration och pregnans som hos de gamla mästarna är bild, logga och puffar komponerade. Det är vackert, kraftfullt och respektfullt respektlöst när Hemslöjd sprättar upp traditionerna och syr något alldeles nytt.

Mama
Juryns motivering: Kollisionen mellan den varma bilden på Kitty Jutbring och Nikki-Lo och den dramatiska rubriken får omslaget att vibrera. De starka, säljande puffarna stör inte huvudkompositionen. Värme och kaxighet – Mama har vuxit med sina mammor och vår tid.

Språktidningen
Juryns motivering: Med smart och glad brutalitet ropar de in läsarna till fest om de förkättrade särskrivningarna. Teckning och färgskala i lekfull naiv stil hjälper till att förenkla budskapet och avväpnar samtidigt språkpoliserna. Språktidningen tar lätt och lustigt sitt ämne på stort allvar.

Jury Årets Omslag: Anders Ahlberg, ledningskonsult Mediemakarna (ordf.), Ulrica Lindblom, vd Barnens Bokklubb och Lotta Kühlhorn, formgivare och illustratör.

Årets AD

Anna Lundin, Forskning & Framsteg
Juryns motivering
: Risken att respekten för skribenterna blir större än för läsarna är stor för formgivaren av denna tidskrift. Men Anna Lundin kryssar fint mellan sjöpungar och gentester och fixar fin form till Forskning & Framsteg.

Carl Anders Skoglund, Hemslöjd
Juryns motivering
: Formen fångar fenomenalt upp den föryngring som skett bland läsarna samtidigt som den fortsätter fånga gamla gardet. Det lekfullt, konstnärliga samspelar briljant med läsvänlig tillgänglighet. Att Hemslöjds skickliga AD Carl Anders Skoglund skulle gå till final var en absolut självklarhet.

Johanna Jonsson, Vi Läser
Juryns motivering
: Kärnan i AD-skapet är en suveränt skicklig formgivning som går hand i hand med läsaren. Tidskriften har en lättsam, lustfylld och tilltalande layout. Juryn njuter av nya upptäckter på varje sida i Vi Läser och av AD Johanna Jonssons säkra hand.

Jury Årets AD: Anneli Rogeman, vd We Effect (fd Kooperation Utan Gränser) och Vi-skogen, tidigare chefredaktör och vd Tidningen Vi (ordf.), Anna Thurfjell, designkonsult Anna Thurfjell Design AB och Martin Roos, art director Oxys

Årets Omgörning

Arbetarskydd
Juryns motivering: En resa från gammel-tabloid till en modern tidning med ny rytm. Den här tidningen vågar engagera genom starka reportage. Bilderna får utrymme och griper tag i läsaren. Juryn imponeras av engagemanget i omgörningen av tidningen Arbetarskydd.

Arena
Juryns motivering
: Med självsäker lekfullhet, humor och varierat bildspråk paketerar tidningen Arena allvarliga ämnen i en form av internationellt snitt som har potential att nå långt utanför den redan invigda läsekretsen.

Föräldrar & Barn
Juryns motivering
: Från en tidskrift i mängden till en med ett eget uttryck. Från en facktidning för de redan frälsta till en formgivning som bjuder in alla möjliga läsare. Föräldrar & Barns omgörning är anmärkningsvärd.

Jury Årets Omgörning: Anneli Rogeman, vd We Effect (fd Kooperation Utan Gränser) och Vi-skogen, tidigare chefredaktör och vd Tidningen Vi (ordf.), Anna Thurfjell, designkonsult Anna Thurfjell Design AB och Martin Roos, art director Oxys

Årets Genombrott

Kristofer Andersson, chefredaktör bon.se och redaktionschef Bon
Juryns motivering
: Med en uppmärksammad Do It Yourself-approach som, efter att snabbt ha etablerat sig som en av den svenska tidskriftsbranschens mest intressanta personer, nu tagit klivet upp som ytterst ansvarig för bon.se.

Ida Warg, fitnessbloggare för bl a Chic och Modette
Juryns motivering
: Med en exceptionell karriärutveckling som gett internationell efterklang, och som genom att balansera redaktionellt arbete med ett marknadsinriktat tänk visat att framgångsrik utveckling i dag är multikanalberoende.

Camilla Björkman, chefredaktör Driva Eget
Juryns motivering
: Som genom ett målinriktat arbete, med stort mod och engagemang, profilerat sig som entreprenörjournalistikens rising star, och dessutom lärt Sveriges frilansjournalister att ta betalt.

Jury Årets Genombrott: Jonas Nordling, förbundsordförande Svenska Journalistförbundet (ordf.), Anette Novak, Change Agent, och Urban Hilding, vd Initiativ Universal (IUM)

Årets Innovativa satsning

Dagens Samhälle för Play och Infobank
Juryns motivering
: När den traditionella affären utmanas, söker vakna publicister hela tiden nya intäkter från läsare, sponsorer och annonsörer. Därför nominerar vi Dagens Samhälle som än en gång ligger i framkant, nu med webbsatsningarna Play och Infobank!

Finansliv för Finansloppet
Juryns motivering
: När den lilla organisationstidskriften aktiverar sina läsare på ett engagerande och roligt sätt, då skapas en mötesplats som lockar både sponsorer och nya potentiella medlemmar. Därför nominerar vi Finansliv för tävlingen och branschminglet Finansloppet!

Nöjesguiden för c/o Nöjesguiden
Juryns motivering
: När man flyttar ut hela redaktionen till en ny miljö aktiverar man varumärke, läsare och sponsorer. Görs det dessutom helt i linje med tidskriftens kärna och idé, då skapas imponerande resultat. Därför nominerar vi Nöjesguiden för c/o Nöjesguiden!

Jury Årets Innovativa satsning: Hans Sydow, strateg Youmeagency (ordf.), Olle Lidbom, vd Oxys och Lena Israelsson, research manager Walt Disney Nordic

Årets Krönikör

Charlotta Hemlin, Lärarnas Tidning
Juryns motivering:
Det finns inga omvägar. Rätt på biter hon tag i ämnen vi andra vanligtvis cirklar runt i evigheter. Med ett rappt och nydanande språk och med sällsam finess tar hon med kärlek tag i framtidsfrågor i sin absoluta närhet. Charlotta Hemlin nomineras till Årets krönikör för sina angelägna tankar om vår framtid; våra barn.

Pamela Andersson, ToppHälsa
Juryns motivering:
Med ett driv som entusiasmerar, med en enorm positiv energi och genom att öppet och naket dela med sig av sina erfarenheter i sin egen kamp mot cancer, ger hon 100 procent pepp och energi i varje stavelse i varje krönika hon skriver. Pamela Andersson nomineras till Årets krönikör för att hon på ett sällsynt sätt ger oss en ny dimension på det vi alla pratat om under 2013 hälsans betydelse.

Regina Katralen, VeckoRevyn
Juryns motivering:
Hon tar oss med in i sin värld. Berättar nära, med ett levande språk och med en twist av humor och medveten feminism om allt från utseendehets och bröstoperationer till dejtande och det obekväma i att träffa sitt ex på stan. Regina Egoina Katralen nomineras till Årets krönikör för att hon är en av Sveriges mest angelägna nya pennor.

Jury Årets Krönikör: Lars Adaktusson, journalist och krönikör (ordf.), Frida Boisen, chefredaktör GT och Annicka Flovin, rektor Poppius.

Årets Medierådgivare

Monica Touminen, Maxus

Ulrika Jangblad, OMD

Malin Helldin, Starcom

En jury nominerar i ett första led sex värdiga kandidater. Juryn består av Lotta Cederbom, annonsdirektör Aller media, Åsa Olow, KAM-säljare Bonnier Creative, Daniel Hamrin, Creative sales, Egmont Tidskrifter, Mike Kolacz, vd, Informa, Johan Gahlin, försäljningsdirektör Talentum.
Pristagaren utses sedan genom en omröstning bland de ca 400 annonssäljare (från stora och små säljorganisationer) som går Sveriges Tidskrifters annonssäljarutbildning Mediakompetens.

Årets Skoltidskrift

Cumulus, Åva gymnasium, Täby
Juryns motivering:
Cumulus utstrålar kreativitet i bildval, layout och texter. Genom att aldrig ta siktet från sin målgrupp väcker den känslor och engagemang.

HGY Magazine, Huddingegymnasiet, Huddinge
Juryns motivering:
Med sina genomtänkta illustrationer, sitt fokus på läsaren och i sitt engagemang lever HGY Magazine väl upp till sitt mål att informera, påverka, provocera, belysa och granska sin omgivning.

Signerat Ung, Klara gymnasium, Linköping
Juryns motivering:
Genuin, varierad och med en tydlig röd tråd i innehållet. Signerat Ung har en solklar målgrupp, är proffsig i såväl layout som texter. En tidning på alla ungas sida.

Jury Årets Skoltidskrift: Helena Giertta, chefredaktör Journalisten (ordf.), Annica Gustafsson, försäljningsområdeschef Posten Försäljning Storkund och Emilie Johansson, förbundsorganisatör Ung Media.

Tidskriftspriset

Tidskriftspriset verkar för en hög kvalitet inom tidskriftsbranschen genom att premiera goda förebilder och nyskapande insatser. I år delas priset ut i elva klasser under Tidskriftsdagen på Stockholm Waterfront Congress Centre den 14 november. Tidskriftspriset arrangeras sedan 1993 av branschorganisationen Sveriges Tidskrifter.

Axel Andén

axel.anden@almatalent.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.