Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag02.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

De kan bli Årets Säljare

Publicerad: 16 September 2005, 06:26

- Är du säker på att du pratar med rätt person? Fredrik Nilsson, säljare på Svenska Dagbladet sedan drygt ett år, har lite svårt att förstå att han är nominerad till priset som Årets Säljare tillsammans med Sami Moisiola på Annonsdax och Karin Dahl Pedersen på Göteborgs-Posten.


Juryns motivering för Fredrik Nilsson:
”Fredrik Nilsson ser aldrig det målsnöre som utgör gränsen för de flesta konkurrenters ansträngningar. Han är branschens kreativa långdistanslöpare. Med överraskande idéer, uthållighet och mod arbetar Fredrik utifrån ett kundperspektiv som ger resultat långt över branschsnittet.”
– Det är inte möjligt. Jag är otroligt överrumplad.
Han har svårt att förstå att han är kandidat till titeln Årets Säljare.
– Jag har ju bara varit här sedan juli i fjol.
Händer det att du får nej någon gång?
– Visst. Det blir ofta så. Men eftersom kundens perspektiv är det som gäller så?
?vänder du nej till ja?
– Ha ha, det händer att jag gör det.

Juryns motivering för Sami Moisiola:
”Sami Moisola är en orädd och tuff säljare med förmåga att improvisera och utmana reklamköparen på gränsen till vad som kan anses hälsosamt. Och han vänder oftast hem med en order. Sami utnyttjar sin förmåga att sätta in sig i kundens situation
för att skräddarsy kreativa lösningar.”
– Vad ska jag säga. Jag är rörd och smickrad.
Han är försäljningsansvarig på Annonsdax som säljer åt Aftonbladet och Svenska Dagbladet.
När man hör motiveringen låter det som du aldrig misslyckas, stämmer det?
– Visst kan jag misslyckas. Om jag är dåligt påläst, har en dålig dag eller om kunden har en dålig dag.

Juryns motivering för Karin Dahl Pedersen:
”Karin Dahl Pedersen vet hur man skapar affärer. Genom att ha koll på de tekniska möjligheterna i packsal och tryckeri och kombinera den kunskapen med verklig nytta på kundnivå, har Karin agerat dynamo och genererat en kraftig tillväxt för Göteborgs-Postens annonsavdelning.”
– Oj, tack. Det var mycket oväntat.
Tidningen har snart delat ut en komplett frukost till läsarna. Reklamförpackningar med kaffe, the och flingor har då och då följt med GP. Även andra produkter har levererats tillsammans med morgontidningen. Mycket tack vare Karin Dahl Pedersen.
Hur ofta är du och kollar in vad som händer i packsalen?
– När jag enbart jobbade med ibladningar och sampling, minst en gång i veckan. Men eftersom jag nu är key account manager blir det nog bara en gång i månaden.

Priset delas ut vid en galamiddag på Nalen i Stockholm 27 september i samband med Tidningsutgivarnas Branschdagar.
Juryn för Årets Säljare har bestått av: Rebecka Lindberg, omvärldsanalytiker på Sveriges Radio, Elisabeth Trotzig, vd för IRM, Kenny Hallberg, Silja Line (tidigare SvD), Johan Drakenberg, mediekonsult, och Anders Westgårdh, pr-konsult.
På måndag publicerar vi juryns kandidater i klassen Årets Redaktion.

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.