Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag31.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

De kan bli Årets Redaktion

Publicerad: 14 September 2010, 10:58

Här ställs strategier för flera kanaler mot seriösa satsningar kombinerat med lite dokusåpa. Den sköna konsten att presentera agendasättande nyheter mot den svåra konsten att göra en mycket traditionell yrkesroll dynamisk, öppen och synlig. De fyra nominerade i klassen Årets Redaktion är


Ämnen i artikeln:

Årets Dagstidning

Norrköpings Tidningar med motiveringen:
En redaktion med strategier för tre kanaler. På nätet rapporteras att något hänt, i tv berättas hur det gick till och i tidningen reds orsaker och konsekvenser ut. Redaktionen utvecklar sig själv och varje kanals styrka: snabbheten på nätet, känslorna i tv och fördjupningen i tidningen. Redaktionen finns i mediehuset Norrköpings Tidningar.

Jag vet att det betyder mycket. Jag minns vad det betydde när jag jobbade på Corren och vi vann Årets Redaktion. Det känns som det kanske finaste priset, för det är ett pris som riktar sig till alla, säger tidningens chefredaktör Anders Nilsson

Vi har jobbat väldigt målmedvetet med att ha en strategi för vad vi ska ha på nätet, i tv och i tidningen, att varje kanal ska göra det den är bäst på. Vi lägger inte ut allt från tidningen på nätet, utan låter nätet leva sitt eget liv. Förra veckan slog vi nytt besöksrekord.

Östran/Nyheterna med motiveringen:
Här är en redaktion som förmår se sig själva i vitögat, lyfta blicken och utmana slentrianen. Som på ett smart sätt använt sina resurser och låtit medarbetarna utbilda varandra, och därigenom skapat en nytändning som lett till uppmärksammade avslöjanden, mikrojournalistik och dokusåpan Konsulten. En tidning som är djupt seriös och samtidigt kan skoja med sig själv. Östran Nyheterna vågar.

   Så jävla roligt. Underbart. Och jag kunde inte ha sagt det bättre själv, säger tidningens chefredaktör Ulf Carlsson.

Svenska Dagbladet med motiveringen:
I samspel med läsarna har redaktionen koll på dagens snackisar och sätter dessutom ofta själv agendan genom planerade satsningar på ekonomi, kultur och samhälle; nationellt och med fördjupande utblickar i världen. Journalistiken förädlas i två tempo: snabba reaktioner och långsamma aktioner. Och presentationen utvecklas inte sällan till skön konst i Svenska Dagbladet.

   Jag är blir både glad och stolt, säger chefredaktör Lena K Samuelsson.

2005 blev Svenska Dagbladet den första tidning som utsågs till Årets Dagstidning. En utnämning som betytt mycket för Svenskan enligt Lena K Samuelsson:

Det var väldigt bra, både internt och externt. Priset kom som en bekräftelse efter alla förändringar, utvecklingsprojekt och slit som hela företaget lagt ner. Jag är väldigt glad över det. Men det är jag över att ha blivit nominerad till Årets Redaktion också.

Katrineholms-Kuriren, med motiveringen:
Det brukade heta att den journalistiska kvaliteten ökar för varje extra kilometer man går och vi tror att det fortfarande gäller. Därför har vi valt att lyfta fram ett arbetssätt som inte handlar om nya medier eller nya kanaler utan om ett nytt sätt att göra en av våra mest traditionella yrkesroller mera dynamisk, öppen och synlig. Katrineholms-Kuriren och Vingåkersidorna.

Så trevligt! Det låter som att den som skrivit motiveringen vet precis vad det handlar om. Vi har satsat på att vara nära, inte bara på huvudorten, utan också i Vingåker där vi tidigare fått lite kritik för att vi inte varit tillräckligt nära, säger tidningens chefredaktör Krister Wistbacka

Är den kritiken borta nu?

Den är borta. Nu får vi nästan bara positiva reaktioner där.

Jury Årets Redaktion:

Ulrica Ambjörn, ledarskapsutvecklare
Erik Hörnfeldt, press- och informationsansvarig hos mobiloperatören 3
Torbjörn von Krogh, föreståndare för Sim(o), Institutet för mediestudier

Imorgon presenterar vi de nominerade i ytterligare en tävlingsklass.

Vem som utses till Årets Redaktion presenteras i samband med Branschdagarna den 7 oktober.

De avgör vilka som vinner Årets Dagstidning
Axel Andén och Mikael Marklund

Axel Andén

axel.anden@almatalent.se

Ämnen i artikeln:

Årets Dagstidning

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.