Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Medievärldens arkiv

De kan bli Årets Medieledare

Publicerad: 18 september 2012, 05:58

En innovativ ekonomijournalist, en respekterad försäljningschef och en lyhörd chefredaktör gör upp om titeln Årets Medieledare. De nominerade är:


Olle Zachrison, chef SvD Näringsliv

Om någon säger att den beskrivningen stämmer så blir jag väldigt glad. Och det är så vi jobbar på Näringsliv, i en väldigt platt organisation, där alla kan få ta rejält med plats. Även relativt nya.

I motsats till Svenskan i övrigt då?

Nej, inte alls. Men vi har också en skön sammanhållning just på Näringsliv.

Vad är din bästa sida som ledare?

Ingen jag jobbat med tvivlar på att jag är väldigt energisk och passionerad. Jag ligger på för att vi ska vara bäst. För att vi ska göra det så bra som det bara går.

Har du någon lite mindre god sida som ledare?

Klart jag har. Till exempel är jag mycket känslig och tar väldigt mycket personligt. Och det går inte, när man sitter i en så intensiv ström av ärenden att ta ställning till varje dag, att gå in i för många saker även känslomässigt. Man kan inte bli förbannad eller lycklig i för mycket varje dag, då blir man utbränd. Men jag försöker lugna mig.

Anders Ingvarsson, chefredaktör NSD

Det var det värsta. Det var det värsta.

Anders Ingvarsson låter som han inte riktigt förstår budskapet först.

Menar du att motiveringen inte stämmer?

Så långt ska vi inte gå. Ha ha. Det är givetvis otroligt hedrande att den bild jag har för hur redaktionen ska fungera har gått fram. Och att den uppskattas. Det är riktigt kul.

Vad är det för egenskaper som gör dig till en bra ledare?

Svår fråga. Jag är ganska målmedveten. Samtidigt är man ingenting utan personalen. Det är de som gör jobbet, jag skapar förutsättningarna. Men en egenskap är att jag alltid vill göra saker bättre. Och det fungerar bra här, för det finns en experimentlusta, en vilja att göra bra saker ännu bättre. Vi vågar testa och skruva.

Några egenskaper som är mindre bra?

Jag kan vara väldigt otålig. Det kan vara både bra och dåligt, givetvis. Men ibland, i alla fall förut, var jag för otålig. Och sedan har jag ett visst kontrollbehov.

Anneli Larsson, försäljningschef Corren:

Motivering: Anneli Larsson åtnjuter högsta respekt bland såväl medarbetare, kunder som chefer.  Hon tar ansvar för hela affären i mediehuset och har i en marknad i stor förändring skapat ett antal nya intäktskällor.

Hennes barn kallar henne för en obotlig possitivist. Anneli Larsson menar att hon är maximalt lösningsorienterad. Samt bra på att lyssna in folk och bygga laganda.

Några mindre bra egenskaper?

Jag jobbar för mycket. Det är verkligen ingen styrka. Och jag kan vara för snabb ibland. Men det har jag jobbat med. För det tar längre tid att få något att hända om folk inte hinner hoppa på tåget och man måste backa tillbaka och hämta dem.

Vem som blir Årets Medieledare presenteras den 11 oktober på Berns i Stockholm.

Juryn för Årets medieledare: Christina Jutterström, journalist, tidigare vd på SVT och chefredaktör på DN och Expressen, Lena Victorin, Martin Ahlquist, Robert Rosén, rekryteringskonsult.

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev