Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag31.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

De kan bli Årets Marknadsinsats

Publicerad: 16 September 2011, 08:32

En ompositionerad nöjesinstitution, en del av en tradition eller en närhetsmanifestation. De nominerade till Årets Marknadsinsats är


Ämnen i artikeln:

Årets Dagstidning

Aftonbladet, Rockbjörnen

Motivering: Ompositioneringen av Rockbjörnen har anpassat sig till det nya medielandskapet och går i bräschen för både digitala medier och livemusik.

Kul, tycker Marie Kry, projektledare för Rockbjörnen.

Att Rockbjörnen nu också premierar livemusik har bland annat inneburit att utdelningen flyttats till mitt i sommaren när det är en festival i veckan enligt Marie Kry.

Har du varit på någon spelning i sommar?

Nej, jag jobbade hela tiden.

Sundsvalls Tidning, Frukosttidningen

Motivering: För att Sundsvalls Tidning genomfört sin insikt att tidningen är en självklar frukosttradition och därmed visat på fördelen att få lokala nyheter direkt till frukostbordet.

Lars Nylén, privatmarknadschef ST:

Vad roligt! Det stämmer precis in på den känsla vi velat understryka, att vi är den självklara frukosttidningen.

Och vad innebär det, exakt?

– Jo, det är den tidning som ger dig de lokala nyheterna, och en lokal känsla: ”Vi är där du är”. Vi vill vara nära våra kunder och har genomfört olika aktiviteter för att understryka det.

Var det någon särskild aktivitet som stack ut?

En som blev riktigt lyckad var när vi invigde vårt nya tryckeri. Vi valde ut 10 av de största arbetsplatserna och ställde oss och delade ut tidningar utanför dem, tidigt på morgonen, tillsammans med vårt lokala mejeri Milko. Till sin morgontidning fick alla en liter yoghurt.

Efter två timmar, vid halv nio-nio, hade vi delat ut över 2 500 liter yoghurt och lika många tidningar. Det blev en snackis på arbetsplatserna.

Göteborgs-Posten, Lokalsinne

Motivering: GP fortsätter att befästa sitt unika lokalsinne, genom att involvera udda och nya nyhetskanaler som geopositionering och utomhustavlor. Därmed blåser man liv i en av journalistikens kärnor: närhet.

Vi tycker att tagit nya grepp, hittat ett nytt sätt att presentera nyheter. Att visa att vi har ett lokalsinne i världsklass, säger GP:s marknadschef Charlotte Odbjer.

Känns det inte konstigt att ha budskapet att GP tar avstånd till nyheterna?

Visst. Men det är hela poängen, lite göteborgskt så där. En språklig tvist, säga en sak som går att tolka på ett annat sätt.

Juryn för Årets Marknadsinsats:

Olle Lidbom, medieanalytiker, skriver på Vassa Eggen (ordf), Hedvig Hagwall Bruckner, copywriter King, Silla Levin, AD på Forsman & Bodenfors. Den 20:e oktober koras vinnaren vid en stor fest på Fotografiska. På eftermiddagen hålls ett seminarium på temat Inspiration. Läs mer och anmäl dig här.

Ämnen i artikeln:

Årets Dagstidning

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.