Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag31.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

De kan bli Årets Distributör

Publicerad: 16 September 2009, 09:57

Gemensamt för de nominerade är att de sökt nya vägar på en allt tuffare marknad. Möt de nominerade till Årets Dagstidning - Årets Distributör.


Prolog

Juryns motivering:

På en marknad med minskande volymer har Prolog på kort tid framgångsrikt breddat affären, samtidigt som man förbättrat kvaliteten i kärnverksamheten.

– Det låter oslagbart, helt suveränt. En bredare affär är en överlevnadsfråga, både för distributionsbranschen och för Prolog.

– Att kunna behålla och förbättra kvaliteten samtidigt i en period av affärsutveckling är avgörande för att kunna lyckas,  säger Johan Lundin

SMD – Svensk Morgondistribution

Juryns motivering:

På några få år har Svensk Morgondistribution förverkligat samdistributionsidén på ett utomordentligt sätt. Under omfattande omställningar och omorganisationer har leveranssäkerheten legat på topp.

– Kul! Vad roligt! Sedan 2005 har det varit en tuff resa, vi tog över ett antal verksamheter och har följt med i Mittmedias och VK:S expansion, säger Olof Nyberg,

– Bara att bli nominerad är jättekul, och ett kvitto på att vi givet dessa förutsättningar kunnat leverera,

Tidningsbärarna

Juryns motivering:

Tidningsbärarna har under lång tid legat bland de främsta med att kreativt utveckla affären – en förebild kopierad av flera.

– Det är ju smickrande. Man kan säga att starten på detta är våra vikande upplagor, säger Ingemar Stenson.

– Vi startade för ett antal år sedan en säljorganisation lokalt för att erbjuda distributionstjänster. Dessa lokala affärer, tillsammans med affärerna inom MTD omsätter nu över 100 miljoner av vår totala omsättning på 635 miljoner. Det är en överlevnadsfråga.

– Internt är det viktigt att nå ut med att vi är ett logistikföretag, och vi måste vara beredda på att göra andra saker också, som att dela ut mediciner och församlingsblad.

Axel Andén

axel.anden@almatalent.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.