Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag29.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

De kan bli Årets Dagstidning!

Publicerad: 23 September 2010, 07:35

Ska det bli den tidning som är stadd i ständig förändring eller den som spritter av liv i alla kanaler? Kanske inte för kungen av affärsutveckling vill också ha ett ord med i laget. De tre titlar som kan bli Årets Dagstidning är:


Svenska Dagbladet med motiveringen:

Vi trodde att vi hade sett Svenskans omgörning. Men detta är företaget som har byggt in ständig förändring i sin kultur på ett sätt som alltid gör det till herre över sina omständigheter. Resultatet är bättre lönsamhet, högre upplaga, större räckvidd och en ännu bättre tidning.

Tidningen vann helhetspriset första året tävlingen Årets Dagstidning hölls, 2005. Det har också blivit ett antal segrar i olika klasser sedan dess. Och nu är tidningen nominerad till helhetspriset igen.

Jag är väldigt glad och stolt, säger chefredaktör Lena K Samuelsson.

Nyckeln till alla framgångar stavas samarbetet menar hon.

Och att vi ställt oss några grundläggande frågor så att vi är överens om dem. Samt transparens. Om alla får samma information så kommer de förhoppningsvis fram till samma slutsatser.

Vilken är din betydelse för tidningens framgångar?

Framförallt har jag nog bidragit med min förmåga att bygga team.

Svenskan är nominerad i flera klasser i år. Hur ska ni förbereda er? Tar ni med er en skottkärra för att kunna få hem alla priser om det blir så att ni vinner?

Ha ha. Vi är väldigt glada att vi blivit nominerade. Och skulle det vara så att det blir behov av en skottkärra så löser vi nog det tillsammans.

Norrköpings Tidningar med motiveringen:

Kortare och snabbare på nätet, mer tv-mässiga i rörlig bild och djupare i texterna på papper. Hos NT får händelserna nytt liv i alla olika kanaler. Lägg till en offensiv gerillamarknadsföring där man trycker tidningen i händerna på invånarna och vi har en lokaltidning som visar vägen framåt på alla områden samtidigt.

Väldigt, väldigt roligt, säger NTM:s vd Lennart Foss.

Att det går så bra för Norrköpings Tidningar beror på att tidningen inte bara pratar utan också agerar menar Lennart Foss. Samt att några strategiskt viktiga beslut togs för några år sedan. Som att satsa ordentligt på att finnas i flera kanaler till exempel.

Vilken betydelse för dagens framgångar har du?

Ingenting egentligen. Det var som sagt de beslut som togs i styrelsen för ett antal år som

Så du är betydelselös för företaget då?

Nja, någon betydelse har jag nog. Och jag är med och pekar ut strategin. Som för övrigt lett till framgångar för hela koncernen. Det är inte bara NT som det går bra för.

Aftonbladet med motiveringen:

En iPhoneapp som får hundra tusen nedladdningar på ett par veckor och gör 14-åringar till mer pålästa nyhetskonsumenter än sina föräldrar. Vem som helst skulle kunna bygga Supernytt, men det är Aftonbladet som gör det först. Tidningen visar ännu en gång att man är kungen av affärsutveckling i branschen.

Å fan. Vad kul!

Aftonbladets chefredaktör Jan Helin kan inte låta bli att svära när han får veta att tidningen är nominerad till helhetspriset. Men kanske är han inte så förvånad eftersom tidningen vill vara bäst:

Vårt övergripande mål är att vara marknadsledande. Det är väldigt viktigt för oss.

Tidningens framgångar beror på stort fokus på utveckling, inte minst när det gäller journalistik i flera plattformar menar han.

Är ni bättre än andra tidningar på det?

Vi har i alla fall hållit på längre än de flesta, säger Jan Helin.

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.