Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag22.02.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

De kan bli Årets Dagstidning

Publicerad: 27 September 2013, 06:15

Tre välrenommerade mediehus gör upp om vem som ska vinna helhetspriset i Årets Dagstidning.


Ämnen i artikeln:

MedievärldenÅrets Dagstidning

De är:

Motivering: Aftonbladet försvarar sin ställning som ett av de ledande digitala mediehusen, genom fortsatt innovation och en evig jakt på nya intäktskällor. Tv-satsningen, exempelvis, visar att man inte vill bli lönsamma på att spara utan på att anpassa sig till användarna.

Helt fantastiskt, verkligen jätteroligt. Inte minst att juryn nämner användarna. De är en viktig del i framgångarna, säger tidningens publisher, Jan Helin.

Aftonbladet har lyckats med något som ingen annan tidning klarat av. De är nominerade i samtliga kategorier utom en, Årets Innovation. Men Jan Helin ser inte det som ett misslyckande:

Vi missunnar inte Omni deras nominering.

Är ni verkligen så här bra?

Det här laget är verkligen så otroligt bra.

Motivering: Genom en solid närvaro på alla plattformar har Dagens Nyheter fortsatt ta ansvar för sin vision att vara ett heltäckande mediehus. Med affären i centrum och ett metodiskt arbete har tidningen under året förtydligat sin självskrivna position.

Så skoj. Vi har verkligen jobbat jättehårt på alla nivåer med just det som juryn tagit fasta på. Det här är verkligen ett kvitto på att vi lyckats, säger DN:s redaktionschef Caspar Opitz.

Målet är att DN ska vara nyhetsledande och agendasättande. Vilket tidningen lyckats med inte minst senaste veckan då Niklas Orrenius avslöjande om polisernas rättsvidriga registrering av romer varit den dominerande inrikesnyheten.

Det är ett extremt bra exempel på hur vi jobbar nu.

DN var även med i slutronden i Årets Dagstidning i fjol. Hur besvikna blev ni när ni inte vann då?

Så här i efterhand vi blev väldigt besvikna. Vi hade jobbat hårt med att förändra tidningen och trodde faktiskt att vi skulle vinna. Men det betyder inte att vi missunnade HD priset på något sätt.

Motivering: Upsala Nya Tidning har med lönsamhet och närvaro hos målgruppen fortsatt mot en tydlig vision där både redaktion och marknad drar åt samma håll. Tidningen har skapat nya mötesplatser och samtal med sina läsare och under året tagit många steg mot ett modernt mediehus.

Precis det vi har jobbat med det senaste året. Jag är väldigt glad att juryn har sett det. Vi märker på reaktionerna att även våra läsare har sett det, säger UNT:s publisher Hanna Stjärne.

I våras var alla anställda i företaget ute och frågade läsarna, sammanlagt blev det 700 stycken, vad de tyckte om tidningen och vad som bör förbättras.

Märks det på upplagan också?

Det skulle jag säga. Våra upplagesiffror är bland de bästa i branschen och vi slår webbrekord hela tiden. Det är ingen avmattning där.

Vem som står som vinnare avslöjas på festen i samband med TU:s branschdagar den 15 oktober.

Juryn består av:

Christina Jutterström, journalist, tidigare vd på SVT och chefredaktör på DN och Expressen (ordförande)

Magnus Höij, chefredaktör Internetworld

Kerstin Brunnberg, journalist, tidigare vd Sveriges Radio

Håkan Gustafsson, mediechef Carat

Olle Lidbom, medieanalytiker, skriver på Vassa Eggen

Ann Lagerström, mentor och ledarskapskonsult

* När UNT kom upp som ett av de tre alternativen lämnade ordföranden Christina Jutterström rummet på grund av jäv.

De kan vinna Årets Innovation

De kan bli Årets Dagstidning – Digitala Medier

De kan vinna i Årets Annonskampanj

Nominerade för Årets Marknadsinsats

De kan bli Årets Säljare

De kan bli Årets Annonsorganisation

De kan bli Årets Medieledare

De kan bli Årets Redaktion

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.