Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag23.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

De kan bli Årets Annonskampanj

Publicerad: 20 September 2011, 05:29

En flirtar med reklamkreatörerna. En annan krånglar inte till det utan sätter bara fart på lägenhetsförsäljningen. En tredje löper i nya banor utan att störa den redaktionella integriteten. De tre nominerade som Årets Annonskampanj är


Ämnen i artikeln:

Årets Dagstidning

DN Reklamcupen

Motivering: För att DN med Reklamcupen lyckats engagerare den kräsna och svårflörtade gruppen reklamkreatörer – och dessutom roat sina läsare med kreativa annonser en hel sommar.

Fantastiskt kul att höra, säger Kristofer Dalin, projektledare för Reklamcupen.

Hur ska ni gå vidare?

Det kan jag inte avslöja. Ännu. Men vi tittar hela tiden på hur det ska gå att utveckla reklamcupen.

Vad tycker du om nya DN?

Den ser jättebra ut. Härligt att den är på banan nu.

Hur har du varit engagerad i omgörningen?

På alla sätt. Det har varit ett otroligt kollegialt och kooperativt arbete.

UNT Riksmäklaren

Motivering: Genom att hjälpa Riksmäklaren att hitta rätt mediekanal har UNT fått annonserna att leva ett längre liv utan att krångla till det.

Så fantastiskt, säger Theo Blanco, UNT:s marknadschef.

Men det som är riktigt härligt är den nytta som den varit för kunden.

Kan du berätta?

Bilagan har funnits i över ett år nu. Och förra året förbättrade kunden sin totala omsättning med över 40 procent månad mot månad. Och i år har det fortsatt i samma takt. Så kunden är mer än nöjd.

Vad händer nu på UNT?

Vi ska fortsätta att utveckla vårt multimediala koncept.

SvD Annons Asics

Motivering: För att SvD surfade på löparvågen och lockade en ny annonsör att ta klivet in i både nya och gamla kanaler utan att inkräkta på den redaktionella integriteten.

Fantastiskt, säger Pierre Bergström, annonschef på SvD.

Kan du säga något om hur det gått?

Jag skulle säga att det var en win-win situation. Inte minst kunden som fick en fin exponering. Vi kunde verkligen leverera nytta där med vår kvalitetsjournalistik. Utan att det belastade den redaktionella integriteten.

Men kan du säga något om hur kampanjen gick? Sålde de slut på skor?

Det vågar jag inte svara på. Då får du vända dig till Asics.

Juryn för Årets Annonskampanj:

Olle Lidbom, medieanalytiker, skriver på Vassa Eggen (ordf), Hedvig Hagwall Bruckner, copywriter King, Silla Levin, AD på Forsman & Bodenfors. Den 20:e oktober koras vinnaren vid en stor fest på Fotografiska. På eftermiddagen hålls ett seminarium på temat Inspiration. Läs mer och anmäl dig här.

Ämnen i artikeln:

Årets Dagstidning

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.