Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag25.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

De kammade hem Årets Gratistidning

Publicerad: 1 April 2019, 06:27

Årets Gratistidning är Annonsbladet Dalarna. Fotograf: Bosse Johansson

I fredags korades Årets Gratistidning och de elva andra vinnarna i övriga kategorier.


På årets branschdag för gratistidningarna presenterades vinnarna i Årets Gratistidning. Helhetpriset togs hem av Annonsbladet Dalarna! där Tomaz Andersson är ansvarig utgivare. Tidningen prisades med motiveringen:

”För att i en välmatad tidning med närhet till det lokala samhället lyfta fram människor och det vardagliga livet såväl i redaktionellt innehåll som i lokala annonser. Därtill med en ren och snygg typografi, bra bilder och välskrivna texter. Den här vinnaren lever upp till löftet att hålla läsarna varma och vakna varje vecka.”

Utöver det delades det ut priser i elva kategorier, både för journalistiska lokala prestationer runt om i Sverige och insatser på försäljningssidan. Nya kategorier för i år vad Årets korta artikel och årets Lokala insats.

Här är alla vinnarna:

Årets effektivaste kampanj (Kristianstadsjournalen, ICA Maxi, Ansvarig: Marie Wramås, grafiker)

Juryns motivering lyder: ”Med ett kreativt nytänk och en modig kund vågade man gå från vara/pris till engagemang och inspiration. Med ett uppslag i Kristianstads Journalen har Goldhat lyckats att skapa en ökad försäljning för ICA MAXI Kristianstad i det dyrare specialsortimentet. Dessutom har kundens kännedom om butikens bredd vad gäller avdelningar och utbud, så som catering, bake-off ökat. Från ett första uppslag har detta nu blivit en återkommande kampanj.”

Årets ”kunderövring” (Tidningen 7an, O-ringen, Ansvarig: Ulf Eklund och Johannes Jonsson Grafiker: Kamilla Åhlander)

Juryns motivering lyder: ”En smart och välplanerad insats som gjorde det möjligt att greppa möjligheten när den uppenbarade sig. O-ringen är en av Sveriges största idrottsevenemang med nära 11 000 tävlande och med daglig mediebevakning i TV, radio och tidningar. Inte bara satte Tidningen 7 höga kusten och Örnsköldsvik på kartan, man såg också till att få ut en 80 sidig tidning med ett fullmatat innehåll till alla tävlande med information, nyheter, tips och kommersiell nytta. Ett lysande exempel på nytänkande och win-win!”

Årets initiativ (Skärholmen Direkt, Skärholmsandan, Ansvarig: Petter Beckman)

Juryns motivering lyder: ”En lokaltidning ska spegla områdets själ och karaktär. Men om den image som finns är lite skamfilad och området har tveksamt rykte kan lokaltidningen också bli en röst som kan påverka uppfattningen genom initiativ som engagerar både läsare, kommunen och kommersiella aktörer. Skärholmen Direkt är just ett sådant exempel på samverkan och handling, där tidningen agerade motor i ett nätverk i samband med Skärholmens 50-årsjubileum och där man visade det goda exemplens makt hela 24 gånger. I sanning ett gott initiativ och ett gott exempel för alla lokaltidningar!”

Årets reportage, politik, samhälle, näringsliv (Järfälla Tidning, Kvinnliga poliser i 60 år, Ansvarig: Louise Bornhall, Foto Mikael Andersson)

Juryns motivering lyder: ”Firandet av av 60 år med kvinnliga poliser i Stockholm gjorde Järfälla Tidnings duo Louise Bornhall och Mikael Andersson till ett mycket läsvärt och detaljrikt reportage som också blev ett fascinerande stycke samtidshistoria.”

Årets Reportage, Sport, kultur, nöje (Mitt i Stockholm, Cyklister i Stockholm förr och nu, Ansvariga: Stefan Källstigen (text och bild))

Juryns motivering lyder: ”I ett lovvärt samarbete med Nordiska museet har Mitt i Stockholms Stefan Källstigen skapat ett fascinerande reportage där tider ställs mot varandra och bild och text, liksom print och digitalt, kompletterar varandra på bästa sätt.”

Årets korta artikel (Nacka Värmdö Posten, Världen i Nacka & Värmdö, Ansvariga: Hanna Bäckman)

Juryns motivering lyder: ”Ett enkelt men överraskande och mycket väl utfört journalistiskt arbete. Med glimten i ögat tar Hanna Bäckman och Nacka Värmdö Posten med oss på en jorden runt-resa – i Nacka och Värmdö.”

Årets artikelbild (Markbladet, Käpphästridning, Foto: Christer Hansson)

Juryns motivering lyder: ”Käpphästridning är en udda sport på frammarsch som lockar framför allt unga deltagare och ännu så länge mest tjejer. Christer Hansson på Markbladet har fångat farten, glädjen och entusiasmen i denna oemotståndligt medryckande bild.”

Årets gräv i gratistidning (Nacka Värmdö Posten, Giftutsläpp i Farstaviken, Ansvarig: Charlotta Westling)

Juryns motivering lyder: ”Tålmodigt, skickligt och kompromisslöst har Charlotta Westling på Nacka Värmdö Posten avslöjat giftutsläpp vars konsekvenser är skrämmande. Det darras nog en hel del på manschetterna hos såväl de anklagade företagen som på Länsstyrelsen och i kommunhuset.”

Årets lokalsajt (Mitti.se, Ansvariga: Redaktionen på Mitt i)

Juryns motivering lyder: ”Med en angelägen och proffsig lokal journalistisk bevakning lockas läsarna vidare på sajten som också erbjuder allt om – och lite till – när det gäller evenemang och underhållning. Sajten är mitt i prick när det gäller utformning, typografi och guidning. En positiv helhetsupplevelse där läsaren får koll på både det lokala och hyperlokala i en snygg användarvänlig förpackning.”

Årets etta (Nacka Värmdö Posten, Ansvarig:Hanna Bäckman (redigering), Jenny Frejing (foto))

Juryns motivering lyder: ”Inte bara den varma årstiden lockar, utan även helheten i bild, text och layout. Inspiration och information med en vinnande värme! Dessutom ett smörgåsbord med många angelägna lokala nyheter som lockar till läsning. Nacka Värmdö Posten blir i tävlingen just också ‘Årets Etta’!”

Årets lokalinsats (Lokaltidningen Mitt i, ”Min Lokala hjälte”, Ansvarig: Anna Körnung)

Juryns motivering lyder: ”I en värld där varje ”nyhetsflash” innehåller ett våldsbrott eller en katastrof, är det befriande att en lokal tidning publicerar goda historier om människor som gör gott.
Mitti glädjer och visar upp förebilder. Förhoppningsvis inspireras andra läsare till att göra gott. Förhoppningsvis inspireras andra gratistidningar att hylla sin lokala hjälte…”

Linnéa Kihlström

Redaktör och reporter

linnea.kihlstrom@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.