Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag27.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

De gör upp om Årets Marknadsinsats

Publicerad: 20 September 2005, 05:55

Hur gör man reklam för sin tidning på bästa sätt? Fråga Eskilstuna-Kuriren, Aftonbladet och Svenska Dagbladet. De är juryns slutkandidater till titeln Årets Marknadsinsats i Pressens Tidnings tävling Årets Dagstidning.


Juryns motivering för Eskilstuna-Kuriren – Har du koll?
”Har du koll är en snygg, strategisk och smart marknadsinsats. Med tydlig struktur, ett klart budskap och samverkan mellan erbjudanden till såväl lojala som nya kunder överträffar Eskilstuna-Kuriren sina högt uppsatta mål. Det är kul att se ett gäng marknadsförare med så hög energi!”

– Det här känns hur roligt som helst, kommenterar försäljnings- och marknadschefen Bengt Tell.
Han säger att tanken bakom ”Har du koll?” har varit att komma bort ifrån det ”gamla vanliga tidningstugget om räckvidd.” Kampanjens huvudbudskap är att som prenumerant på Eskilstuna-Kuriren får du veta mer om det som händer lokalt; i Eskilstuna, Strängnäs och Flen.
– Kampanjen är rejält genomarbetad och konsekvent genomförd, säger Bengt Tell.
”Har du koll?” startade i fjol och pågår fortfarande. Som ett led i kampanjen erbjöd tidningen 600 VIP-kunder (prenumeranter som betalat fullt pris i mer än fem år) en kryssning till Tallinn i maj i år.

Juryns motivering för Aftonbladet – Allt om schlager
”Genom att kombinera kvällstidningens fräckhet med det stora mediehusets muskler lyckas Aftonbladet i sitt uppsåt att erövra motståndarens flagga i kriget om schlagerläsarna. Med nytänkande och mod i såväl medieval som budskap lyckas ni ta hem spelet om årets största tävling, trots att konkurrenten var officiell sponsor för hela evenemanget.”
– Magnifikt, utropar marknadschefen Pontus Ogebjer, när han får höra motiveringen.
Mest nöjd är han över helheten i kampanjen – och att Aftonbladet utnyttjade sina olika kanaler på det sätt som passade respektive kanal bäst. Dessutom tycker han att Allt om schlager hade en ”kreativ hög höjd”.
Kampanjen pågick i fem veckor.
Att Expressen var officiell sponsor för tävlingen var förstås en extra krydda?
– Javisst, det gör att nomineringen känns extra kul, säger Pontus Ogebjer.

Juryns motivering för Svenska Dagbladet – Utmaningen
”Genom att utmana både den gamla konkurrenten och stockholmarna förvandlas huvudstadens underdog till årets underbarn i modern mediemarknadsföring. Spänningen är olidlig när Svenska Dagbladet utmanar med den egna produkten som insats, och därmed vässar marknadskommunikationen till fulländning. Resultatet låter inte vänta på sig.”

Gunilla Asker är nytillträdd försäljning- och marknadsschef på Svenska Dagbladet. Hon säger att kampanjen fått en mycket positiv respons, både bland läsarna och rent försäljningsmässigt. SvD har haft en bra upplageutveckling under sommaren.
”Utmaningen” lanserades i två steg. Det första i maj och det andra i augusti. Målet med kampanjen var att ”fler väljer SvD och de som redan läser får bekräftat att de gjort rätt val.”. Flera av tidningens medarbetare fanns med på bild i kampanjen. I anslutning till kampanjen publicerades många läsarkommentarer.
Vad betyder nomineringen för marknadsavdelningen?
– Att även proffsen  uppmärksammar kampanjen känns jätteroligt. Det ger oss en skjuts framåt i det fortsatta arbetet.

Priset delas ut vid en galamiddag på Nalen i Stockholm 27 september i samband med Tidningsutgivarnas Branschdagar.
Juryn för Årets Säljare har bestått av: Rebecka Lindberg, omvärldsanalytiker på Sveriges Radio, Elisabeth Trotzig, vd för IRM, Kenny Hallberg, Silja Line (tidigare SvD), Johan Drakenberg, mediekonsult, och Anders Westgårdh, pr-konsult.
I morgon, onsdag, publicerar vi juryns kandidater i huvudklassen Årets Dagstidning.

mvredaktion

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.