Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag27.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

De fem stora TV-kanalerna har problem med de unga

Publicerad: 4 Februari 2009, 19:21

TV4 tappar något i räckvidd i Orvestos sista mätning 2008, men är fortfarande störst bland tv-kanalerna med 43 procent. Bland de unga tappar samtliga de fem stora.


Ämnen i artikeln:

OrvestoSVTTV4

Bland de fem stora ökar Kanal 5 sin räckvidd något, TV3 håller ställningarna medan TV4, SVT 1 och SVT 2 tappar något.

De mindre kanalerna flyttar fram positionerna.

Så här såg tio i topp ut i höstas, och hur de utvecklats förhållandevis samma mätning 2007:

TV4 – 43%, -2
SVT 1 – 40%, -1
SVT 2 – 36%, -2
TV3 – 26%, 0
Kanal 5 – 25%, +1
TV6 – 16%, +2
TV4+ – 12%, +1
SVT24 – 6%, 0
Discovery – 6%, 0
TV4 Sport – 5%, +1

Ser man på räckvidden bland de viktiga unga, de mellan 15 och 24, så är utvecklingen för TV4 och SVT dyster.
TV4 tappar från 36 procent till 32.
SVT1 tappar från 19 till 16.
SVT2 tappar från 13 till 10.

TV3 och Kanal 5 som är starka bland de yngsta klarar sig något bättre, men tappar ändå, från 33 till 32 respektive från 35 till 34.

En åldersgrupp upp, 25 till 34 år, tappar TV4 från 42 till 39, SVT1 från 30 till 27, SVT2 från 26 till 24, TV3 från 32 till 30 och Kanal 5 från 35 till 32.

Vad väljer de unga istället?
Nätet, det visar i alla fall andra medievaneundersökningar. För bland de mindre kanalerna är det bara marginella förändringar.

mvredaktion

Ämnen i artikeln:

OrvestoSVTTV4

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.