Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag31.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

De får fast jobb i mediebranschen

Publicerad: 27 Mars 2012, 10:28

Oproffsiga rekryteringsformer är utbredda i mediebranschen. Det framkommer i PK:s årsbok som släpps i veckan.


En kartläggning gjord av Publicistklubbens årsbok visar att public service-bolagen, TT och de tio största dagstidningarna tillsammans anställt omkring 200 reportrar under 2010 och 2011. Men vilka får jobben, och hur?

Reportern Jens Finnäs har intervjuat rekryteraren Ulla Svensson, vars uppdrag är att hitta talanger utanför de vanliga journalistmiljöerna. Svensson går i stället på tips och personliga kontakter. Det är inte ovanligt i mediebranschen. Och själva intervjuformerna är lika informella. Till skillnad från i andra branscher handlar det oftare om personliga samtal än strukturerade intervjuer med inslag som kunskaps- och begåvningstester. Det är i stort sett alltid redaktionschefen som utför intervjuerna. Professionella rekryteringskonsulter anlitas ytterst sällan.

”De anställningsintervjuer som jag har varit på för journalistjobb har nästan alltid varit undermåliga”, berättar Freja Salö, som fick fast jobb som webbreporter på SVT förra året.

”Någon gång har jag knappt fått en enda fråga, utan bara lyssnat när intervjuaren pratat på. Mitt intryck är att intervjuerna varit betydligt mer professionella när jag sökt jobb i andra branscher.”

En ackompanjerande enkätundersökning visar på en stor brist på mångfald hos de som anställts på de största redaktionerna under de senaste två åren. Av 86 svaranden (45 män, 41 kvinnor) var 74 personer födda i Sverige av svenskfödda föräldrar. 6 personer var födda i Sverige med minst en förälder född utanför landet. Ytterligare 6 var själva födda utanför Sverige.

Journalister som inte har foten inne har betydligt mindre chans att få fast jobb. Fyra av fem personer som svarat på enkäten fanns redan hos medieföretaget ifråga när de fick sin anställning, oavsett om tjänsten utannonserats eller ej.

Enligt årsboken var alla företag som kontaktades för att låta sina anställda delta i undersökningen positiva, förutom Sveriges Television.

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.