Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag06.04.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Dawit Isaak fängslad i 5 000 dagar

Uppmärksamheten har ännu inte gjort honom fri, men den håller honom vid liv. Det skriver artikelförfattaren Brit Stakston om kampen för den svensk-eritreanske journalisten.

Publicerad: 27 Maj 2015, 09:12


Ämnen i artikeln:

Dawit IsaakBrit Stakston

Den 2 juni 2015 är det 5 000 dagar sedan Dawit Isaak fängslades i Eritrea tillsammans med nio andra journalister. F E M T U S E N dagar, utan rättegång och utan ett tidsbestämt straff.

Stödkommittén Dawit Isaak och de åtta organisationer som är engagerade i mediekampanjen för Dawit Isaak kommer att tillsammans med Kulturhuset Stadsteatern uppmärksamma de 5 000 dagarna genom en mängd aktiviteter. Den 2 juni hoppas de att kunna samla 5 000 personer på Sergels Torg klockan 17 för att visa att Sverige inte glömt Dawit. En människa för varje dygn han suttit fängslad. Uppmärksamheten har ännu inte gjort honom fri men den håller honom vid liv.

Det här är en opinionstext publicerad på Dagens Media.

Åsikterna som uttrycks i artikeln står skribenten/skribenterna för.

Att samlas på Sergels torg sida vid sida är något av det mest kraftfulla som kan göras för att visa Eritrea och resten av världen att vi inte har glömt. Samtidigt är kampen för Dawit också en kamp för alla andra modiga journalister som greps samtidigt med honom den där septemberdagen för snart 14 år sedan vars enda brott är att de använt sin rätt att säga sin mening.

Förhoppningsvis ser många svenska medier den 2 juni som ett tillfälle att återigen berätta om Dawit Isaaks öde och om Eritrea.

Men hur ska mediehus gå från att räkna dagar till att visa att de kan fängsla en journalist men aldrig journalistiken?

Hur kan medier fortsätta att rapportera om hans fall när det finns så få nyheter?

Det är en utmaning och det vore lätt att ge upp efter så många år och dagar.

Jag minns mitt allra första möte med de åtta organisationer som driver Mediekampanjen för Dawit Isaak och Stödkommittén Dawit Isaak för två år sedan. De hörde av sig och ville utveckla sitt digitala arbete. Under mötet berättade de engagerat om allt som de gjort genom åren. Plötsligt sa någon vi behöver nya idéer så vi inte ger upp. De orden blev startskottet för mig och mitt engagemang.

För om inte ens vi orkar, hur ska då Dawit orka?

Under det där mötet planerades sedan en rad nya aktiviteter och ett omtag togs på det gemensamma arbetet. Några veckor senare genomfördes kampanjen Sitt med Dawit i Almedalen och vi lyckades bryta igenom med något som nästan blivit vardag. Vi ser den ju knappt längre den där bilden på Dawit i tidningarna.

För varje dag en allt högre och obegriplig siffra: 4 995, 4 996, 4 997, 4 998, 4 999 .

Att stänga in sig i en cell skapade ett unikt rum för medkännande. 15 nedkopplade minuter helt ägnade åt att fundera över alla dessa tusentals dagar som tagits från en människa, en son, en bror och en far. Värdefulla minuter som för många skapade en helt ny relation till Dawit Isaak och hans fall. Känslor som skapat många viktiga ringar på vattnet i kampen för hans frigivande.

Det har genomförts teaterföreställningar, hearings, musikvideos och cellen har ställts ut på ett stort antal platser runt om i Sverige. Till och med Desmond Tutu har besökt cellen och uttalat sitt stöd för Dawit.

Vi har en skyldighet att fortsätta kampen för hans frihet och vi måste vara kreativa i det arbetet. Dawits frihet är också vår.

Fundera på hur du kan visa att du inte gett upp den 2 juni.

Tillsammans kan vi ge Dawit Isaak yttrandefriheten tillbaka för en dag.

Mediekampanjen för Dawit Isaak drivs av Journalistförbundet, Publicistklubben, Reportrar utan Gränser, Svenska Författarförbundet, Svenska PEN, Sveriges Tidskrifter, tidningen Expressen och Utgivarna.

Brit Stakston, mediestrateg och engagerad i kampen för Dawit Isaaks frigivande.

Lisa Bjurwald

Ämnen i artikeln:

Dawit IsaakBrit Stakston

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.