Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag24.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Dato första offret i danska tidningskriget

Publicerad: 19 April 2007, 11:01

Berlingske-koncernen beslöt idag att lägga ned den hushållsutdelade gratistidningen Dato. Tidningens resurser överförs nu till koncernens gratistidning Urban, som är en trafiktidning i likhet med Metro.


Beslutet att lägga ner Dato kom inte som en överraskning. Tidningen har haft svårt att nå fram till läsarna och har kostat Berlingske-koncernen, som nu är inne i en omfattande sparrunda, mycket pengar att ge ut. Det rör sig om drygt en miljon danska kronor om dagen.

– Vi trodde det var en marknad för gratis, hushållsutdelade tidningar. Men det är det inte, säger koncernchef Lasse Bolander i Det Berlingske Officin. Vi tror dock på gratis trafiktidningar, som delas ut vid knutpunkter i de stora städerna. Därför överförs en del av resurserna från Dato till Urban, som ska vara nummer ett och Danmarks mest lästa tidning.

De stora problemen för de hushållsutdelade gratistidningarna var – och är fortfarande – distributionen. Detta har gjort att annonsörerna har varit tveksamma till att använda dessa tidningar som annonsorgan. På senare tid har dock antalet läsare för de kvarvarande hushållsutdelade gratistidningarna, Nyhedsavisen och 24timer, ökat. Dato har däremot haft svårigheter att öka sin läsarskara.

På Nyhedsavisen tror man inte att nedläggningen av Dato kommer att betyda fler läsare för Nyhedsavisen.

– Dato har varit en svag störning på linjen, säger chefredaktör David Trads på Nyhedsavisen till business.dk. Det har varit ett försök att förstöra vår position, men det har från starten varit ett halvhjärtat försök från Berlingskes sida. Därför är det heller ingen överraskning att man har valt att lägga ner tidningen.
Christer Källström

mvredaktion

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.