Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag02.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Därför väljer Schibsted publisherrollen

Publicerad: 15 Januari 2018, 13:05

Schibsted väljer bort vd-rollen till förmån för publisherrollen. Torry Pedersen som är ”head of editorial” i Schibsted Media ser bland annat förenklade beslutsgångar som en stor vinst med modellen.


Ämnen i artikeln:

Schibsted

Schibsted tar bort vd-rollerna i sin nya organisation. På Aftonbladet är Sofia Olsson Olsén, som nu är sjukskriven, publisher, liksom företrädaren Jan Helin. Och på Svenska Dagbladet slutade vd:n Gunilla Asker förra veckan och ersattes  av chefredaktören Fredric Karén som blir publisher.

– I takt med att Schibsted skapat ett antal gemensamma funktioner, som till exempel annonsförsäljning, HR och teknikutveckling, har den tidigare vd-rollen i medieföretagen förändrats. Det innebär att de gamla rapporteringslinjerna försvunnit. Därför anser vi att en publisherroll är det mest naturliga, säger Torry Pedersen.

Målet är att skapa en effektivare organisation.

– Att utveckla affären och journalistiken hänger tätt ihop. De är förutsättningar för varandra. En stark affär ger stabil grund för en god journalistik och vice versa. En publisherroll med ansvar för kommersiella samarbeten och publicistiken gör det enklare att utveckla verksamheten. Det förenklar beslutsgångar, höjer tempot och underlättar samarbeten.

Kan du se några nackdelar med publisherlösningen?

– Det finns naturligtvis för- och nackdelar med alla lösningar. Men givet den organisation som Schibsted nu har tycker vi att den här modellen är den mest lämpliga.

Aftonbladets publisher Sofia Olsson Olsén har ju tidigare sagt att ”pressen som publisher varit stor” i samband med #metoo – och hon har nu sjukskrivit sig. Har ni funderat över om rollen som publisher är för ansvarstung?
– MeToo och dess konsekvenser har varit en utmaning för många företag och organisationer att hantera, även för Aftonbladet och Sofia Olsson Olsén under hösten. Det beror inte på publisherrollen i sig.

Kan du se att det finns situationer då de här dubbla rollerna kan vara svåra att förena? Om ja, i så fall när?

– Schibsteds publishermodell innebär visserligen ett utökat kommersiellt ansvar för chefredaktörerna, men inget traditionellt vd-skap. Därför ser jag det inte som två separata roller som är svåra att förena utan snarare ett uppdrag som fått ett utökat mandat.

Axel Andén

axel.anden@almatalent.se

Ämnen i artikeln:

Schibsted

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.