Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag25.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Därför valde UNT:s ägare NMT

Publicerad: 3 September 2009, 11:08

Båda är stiftelseägda. Deras respektive marknader liknar varandra. Och NTM är en stark finansiell partner inför framtida utmaningar. Det är några av skälen till varför UNT valde att bli samarbetspartner med NTM.


Ämnen i artikeln:

UNTNTM

På lång sikt skulle inte UNT klara sig. Därför har man sedan slutet av 2008 pratat med NTM om ett samarbetsavtal.

Varför NTM Jörgen Sandström, ordförande i AB Upsala Nya Tidning?

– Ett viktig skäl är att vi båda är stiftelseägda och i princip har samma policy om företagens vinster. Pengarna ska användas i tidningsrörelsen, inte delas ut till ägarna.

– En annan parameter är att de marknader vi är verksamma på liknar varandra. De är båda universitetsstäder och har flera andra likheter. Dessutom har UNT och Corren samarbetat sedan länge med ett antal frågor.

-En tredje aspekt är att NT är en stark finansiell partner, som precis som vi har en sund ekonomisk balans.

-En fjärde aspekt är att NTM visat prov på att vara duktiga på nya distributionskanaler.

Men UNT kan också bidra med viktiga delar menar Jörgen Sandström. Till exempel när det handlar om distributionssidan och digitala medier.

UNT:s framtida vinster kommer att stanna i företaget.
– Då de inte är skuldsatta har de inget behov att dränera oss på dem, säger Jörgen Sandström.

Det nuvarande ägarbolaget, Axel Johansson Upsala Nya Tidning Förvaltning AB, får 50 procent av aktierna i den nya UNT-koncernen. NTM-koncernen får 50 procent samt majoritet i styrelsen och rätt att utse ordförande. Nils Mattsson, ordförande i Axel Johansson UNT Förvaltnings AB, är nöjd med uppgörelsen:

– Vi försvinner inte in i en ägare med stora skulder.

UNT är en liberal tidning och Norrköpings Tidningar moderat. Det gjorde att valet av partner inte är helt okontroversiellt.

– En viktig punkt är att vi fått garantier för vår oberoende liberala publicistiska linje. Vi har noga undersökt och det finns ingen anledning till oro för att NT inte skött de frågorna på ett bra sätt tidigare, säger Jörgen Sandström.

Det kändes lite konstigt för UNT:s vd Dan Lannerö att informera personalen om den nya samarbetspartnern.
– Det är ändå en stor förändring. Och ofta brukar det läcka men i dag var det ingen på golvet som hade en aning.

Var det svårt att komma överens?

– Det har varit tuffa och hårda förhandlingar, men väldigt konstruktiva. Stämningen har varit väldig förtroendefull.

Vore det inte mer logiskt för UNT att titta norrut, på Mitt-Media som ligger geografiskt betydligt närmare, och därför borde vara lättare att samarbeta med till exempel när det gäller tryckerifrågan?

– Man kan inte bara titta på tryckeriet. Man måste också se på andra aspekter.

Ämnen i artikeln:

UNTNTM

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.