Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag27.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Därför tar Grünthal över Svenskan

Publicerad: 7 April 2006, 11:56

- Känslomässigt står jag Svenskan nära. Den har funnits som husorgan sedan barnsben och jag tycker att tidningen är bra. Det nämner TT- chefen Raoul Grünthal, 39, som ett av flera skäl till att han tackat ja till att bli vd på Svenska Dagbladet i höst.


”Jag har så himla mycket att göra”, har Raoul Grünthal artigt förklarat när han inte omgående kunnat ta sig tid för intervjufrågor under de senaste veckorna.
Nu vet vi varför.
För en kort tid sedan erbjöd TT-ordföranden Gunnar Strömblad honom att bli hans efterträdare på Svenskan.
– Det har varit en tight process, förklarar Raoul Grünhtal.
Att han som vd på Svenskan kommer att få arbeta ihop med Strömblad, som blir Sverigechef för Schibsted, vägde tungt för hans beslut.
–  Gunnar och jag kompletterar varandra. Han är ordningsman och rak till sättet, jag är mera kreativ.
Raoul Grünthal är ekonomutbildad men har arbetat med journalistik på flera tidningar, däribland DN och Veckans Affärer. På nystartade Finanstidningen blev han chefredaktör redan som 23-åring.
Finns det risk för att han kliver in på Lena K Samuelssons revir?
– Nej, vi har snackat ihop oss. Hon är en cool och vettig person som har stor talang för marknadsföring.
Vad är det viktigaste han uträttat under sina tre år på TT?
– Jag har skapat en organisation som står på flera ben, som inte bara är fokuserad på traditionell verksamhet, utan kan växa vidare. Samarbetet med Scanpix är ett exempel. Sporten, som ska ge oss andra kunder än de klassiska, ett annat.
Före lunch i dag informerade Raoul Grünthal TT-medarbetarna att han tänker lämna dem som chef i slutet av september. Det blir det tredje chefsbytet på TT på 2000-talet.
Hur kändes det?
–  Lite ont gjorde det.
Pia Estmer

mvredaktion

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.