Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag11.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Därför tappar SvD i räckvidd

Publicerad: 31 Maj 2013, 07:42

Orvesto Näringsliv visade dystra siffror för Svenska Dagbladet. Men digitala framgångar är orsaken menar informationschef Björn Hygstedt. Det går inte både äta kakan och ha den kvar.


Ämnen i artikeln:

Orvesto NäringslivSvenska Dagbladet

Närmare 18 procent färre läsare på vardagarna och nästan lika många på helgerna. Orvesto Näringsliv var ingen munter läsning för Svenska Dagbladets ledning.

Men en stor anledning är tillväxten på den digitala sidan.

Antalet unika individer som läser oss har ökat med 400 000 på ett år, säger Björn Hygstedt.

En ökning som måste påverka antalet printläsare som Orvesto Näringsliv mäter menar han.

Det går inte både äta kakan och ha den kvar.

Är era läsare mer digitala än DN:s som bara minskade räckvidden med 3,5 procent?

Våra läsare går klart i bräschen när det gäller digitala medier.

En annan möjlig förklaring enligt Björn Hygstedt kan vara att undersökningen är gjord innan den nyligt genomförda omgörningen av tidningen.

Vi hoppas att det buzz och de framgångar som den medfört kommer att synas i räckviddsundersökningar framöver.

Något som också kan ha påverkat Svenskans räckviddssiffror är att antalet som ingår i undersökningen nu utökats till över 10 000 stycken och inkomstkraven sänkts till 100 000 kronor per år. Det motsvarar 4,4 miljoner svenskar mellan 21 och 65 år.

Vi har en snävare målgrupp, säger Björn Hygstedt.

Samtliga dagstidningar tappar räckvidd

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.