Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Medievärldens arkiv

Därför tappade TV4 lokalt

Publicerad: 19 Februari 2013, 12:54

TV4-gruppens vd Casten Almqvist blir snart chef för hela Bonnier Broadcasting. Han säger att han är "stolt men inte nöjd" med årets resultat.


Ämnen i artikeln:

Casten AlmqvistTV4

TV4-gruppen, där inte Nyhetsbolaget med nyheter och samhälle ingår, gjorde sitt bästa resultat någonsin. Omsättningen ökade med sex procent till 5 885 (5 555) miljoner kronor och rörelseresultatet med 9 procent till 577 (529) miljoner.

TV4-gruppens vd Casten Almqvist säger att han är stolt men inte nöjd.

Den traditionella delen gick väldigt bra och den framåtblickande delen gick ännu bättre.

Hur mycket pengar fick ni från det digitala?

Där är vi lite hemlighetsfulla. Tillväxten på abonnemang på TV4 Play Premium slog alla förväntningar och annonsintäkterna slog alla tidigare resultat och förväntningar.

Är det fortfarande en marginell intäktskälla, eller har den blivit betydande?

Den börjar lämna benämningen marginell och närma sig betydande.

TV4-gruppen har tre intäktsben: annonser, betal-tv och direkta konsumentintäkter.

Ni gjorde en omorganisation av det lokala säljet, har det gett effekt?

Vi gjorde en felbedömning av den lokala marknaden 2012. Vi hade haft kraftig tillväxt tre år i rad, och trodde att kurvorna skulle fortsätta upp mot himlen, istället blev kurvan ganska horisontell.

Enligt Casten Almqvist fanns det tre skäl:

- Lokaltidningarna sänkte priserna för att möta konkurrensen
- Ökad konkurrens från andra tv-aktörer
- Små och medelstora företag var mer försiktiga med annonsinvesteringar under 2012.

TV4-gruppen valde att inte sänka priserna och tappade en del affärer lokalt. Så medan TV4 haft större efterfrågan än utbud nationellt, har utbudet varit större än efterfrågan lokalt.

Men nu har vi omorganiserat oss och vi märker att kunder som prövat billigare erbjudanden inte alltid varit nöjda med den effekt de fått och valt att gå tillbaka till oss.

Så ni har inte haft en tung start på det här året?

Nej, inte alls. Eftersom vi höjt priserna för andra året i rad har det dragit ut lite på tiden med årsavtal nationellt, men lokalt har det gått betydligt snabbare att komma till avslut.

I år kommer TV4-gruppen att satsa stort på svenskt drama och komedi och på sport.

Blir resultatet 2013 ännu bättre än fjolårets?

Det är i alla fall ambitionen, men det är för tidigt att säga.

Från 1 mars blir Casten Almqvist affärsområdeschef för hela Bonnier Broadcasting. En verksamhet som nästan halverade vinsten förra året.

Det beror framför allt på den nya konkurrenssituationen i Finland och en del nya satsningar som kostat pengar.

Hur ska du komma till bukt med situationen i Finland?

Det arbetet pågår redan, det handlar om olika åtgärder: tablå, nyckelpersoner och kostnadsbesparingar. SBS och Fox har kommit in på marknaden och haft stora framgångar. Vi har haft en extremt stor andel på den finska marknaden, men nu har det blivit mer som i Sverige.

TV4 slog försäljningsrekord

Axel Andén

axel.anden@almatalent.se


Ämnen i artikeln:

Casten AlmqvistTV4

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.