Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag11.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Därför storsatsar vi på onlineutbildning

Publicerad: 25 September 2012, 09:48

Aftonbladet plöjer nu ner ett stort antal miljoner på att uppdatera personalen i onlinejournalistik och digital affärsutveckling.


Ämnen i artikeln:

AftonbladetSofia Olsson Olsén

Syftet är att tidningarnas medarbetare ska vara i den absoluta framkanten när det gäller onlinejournalistik som digital affärsutveckling och hur man navigerar bäst i olika sociala medier. Satsningen på kunskapsutveckling görs tillsammans med Hyper Island.

De ska stötta oss när det gäller metodik och lärandet. De är också väldigt duktiga på att få in det i själva verksamheten, säger Sofia Olsson Olsén, chef för Aftonbladet Online Academy.

Utbildningen handlar såväl om att så många som möjligt ska lära sig mer om såväl verktyg som journalistik och affärsutveckling för medieföretag där online är huvudspåret.

Merparten av Aftonbladets i dag omkring 350 fast anställda ska få en utbildning i Master class-form. Men även inhyrd personal och vikarier kommer att få vara med på tåget:

Självklart är de också en del av den här processen och ska få vara med och tänka och tycka, säger Sofia Olsson Olsén.

Budgeten är inte spikad ännu men det kommer att handla om ett stort antal miljoner på projektet.

Men inte tvåsiffrigt.

Kan de som går den här utbildningen känna sig säkra på att få behålla jobbet?

I dessa tider kan ingen känna sig säker. Men vi har ingen säkerhet åt andra hållet heller. De som gått den här utbildningen blir säkert populärare på arbetsmarknaden. Men säkerheten ökar i takt med kompetensen på företaget. Ju mer vi stärker vår position desto tryggare arbetsplats.

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.