Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag23.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Därför startar Direktpress ett nytt säljbolag

Publicerad: 29 September 2014, 09:09

Direktpress startar ett bolag som ska sälja lokala medier, både egna och andras. Bakgrunden är Riksmedias nedskärningar, säger koncernchefen Roland Tipner till Medievärlden.


Ämnen i artikeln:

RiksmediaDirektpress

Direktpress har rekryterat Värmlands Folkblads försäljningschef Patrik Vincent som vd för ett nytt dotterbolag som ska sälja lokala gratistidningar på riksmarknaden.

Varför startar ni ett eget säljbolag?

Problemet är att Riksmedia har mindre resurser nu. Därför behöver vi tillföra resurser och vi tycker då att det är bättre att göra det i egen regi, säger Direktpress koncernchef Roland Tipner.

Kommer ni att konkurera med Riksmedia?

Nej, det vore väl ett slöseri med resurser. Vi ska komplettera varandra. Vi fortsätter att samarbeta med Riksmedia på de områden de är starka på.

Vilka är det?

Det är för tidigt att säga. Det är det som Patrik ska gå igenom nu. Vi ska ha ett kundperspektiv: var är vi starka och duktiga och var är Riksmedia starka och duktiga utifrån den nya situationen.

Och var är ni starka och duktiga?

Det handlar mer om kundrelationer, vilka vi har bra relation till och vilka Riksmedia har bra relation till.

Hur förhåller sig det nya säljbolaget till ert eget sälj?

Våra säljare säljer för respektive tidning och säljer underifrån. Patriks säljbolag säljer uppifrån.

Vilka andra tidningar kommer ni att sälja?

Återigen blir det ett kundperspektiv. Om kunden har ett butiksnät som vi täcker till 70 procent får vi komplettera det med lämpliga tidningar.

Men det blir främst gratistidningar?

Vi kommer att inrikta oss på lokala gratistidningar, och det är klart vi har en förkärlek för vår typ av veckoutgivna gratistidningar. Men det kan säkert bli en och annan betald morgontidning också.

Är ni kritiska till nedbemanningen av Riksmedia?

Det är för tidigt att uttala sig om. De hade en svår situation och levererade inte. Vi drar våra slutsatser utifrån vad man levererar. Förhoppningsvis kommer vi också att kunna ge bättre service till Riksmedia och ge dem bättre underlag för deras segment.

Patrik Vincent tillträder 17 november. På sikt är målet att säljbolaget ska ha 3 – 4 anställda.

Axel Andén

axel.anden@almatalent.se

Ämnen i artikeln:

RiksmediaDirektpress

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.