Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag23.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Därför startade TA sitt tidningslabb

Publicerad: 22 April 2010, 06:47

Att ge input och få input. Det är huvudskälen till varför Trelleborgs Allehanda dragit igång sitt tidningslabb.


TA:s chefredaktör Rickard Frank ser här en möjlighet att utnyttja sina många år som konsult. Men också att ta tillvara den kompetens som finns hos den övriga redaktionen.

Främst ska verksamheten vara inriktad på redaktionella utvecklingsprojekt. Allt från att göra nya produkter till att skapa nya, eller vässa gamla, koncept.

Ett exempel på vad som tagits fram är bilagorna inför premiären på herr- och damallsvenskan i fotboll. De gick i SDS-koncernens fem tidningar samt Helsingborgs Dagblad. Bakvagnen var producerad i samarbete med fotbollsmagasinet Offside och gemensam för alla tidningarna. Ettan och framvagnen med stora reportage var unikt för varje tidning och tillförde den lokala identiteten.

Nu funderar man på att ta fram ett valpaket. Det kan komma att innehålla allt från nyhetsgrafik till seminarium där man till exempel pratar om arbetsformer. Där kompetensen inte räcker till på tidningen ska man plocka in folk utifrån.

Det ska vara de bästa i Sverige och världen som håller i det. Allt måste vara toppklass, säger Rickard Frank.

Fortfarande är dock verksamheten delvis i sin linda.

   Den får växa organiskt åt det håll den vill.

Men den har ett grundläggande krav. Allt man tar fram måste löna sig. Annars blir det inget av. Oavsett vems baby det är.

   Vi har inte råd med några kostsamma älsklingar.

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.