Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag27.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Därför slår NA:s webb-tv rekord

Publicerad: 4 September 2015, 07:43

De senaste 8 månaderna har tittandet ökat betydligt mer än antalet klipp. "Vi har blivit bättre på att identifiera vad som är webb-tv-mässigt", säger digitalchefen Herman Nikolic.


Ämnen i artikeln:

Webb-tv

I augusti slog NA:s tv rekord med 110 000 unika besökare och 265 000 visningar.* Hittills i år har tittandet ökat med 130 procent till 1,4 miljoner. Men antalet klipp har endast ökat med 20 procent till cirka 750.

Vi har blivit bättre på att identifiera vad som är webb-tv-mässigt, vi har blivit mer distinkta i tilltalet och vi förstår bättre hur innehållet sprids i sociala medier. Plus att publiken mognar och använder mer webb-tv.

Men den viktigaste förklaringen tror han ändå är att de blivit bättre på att välja bort sådant som inte är tv-mässigt.

NA satsar framför allt på dags- eller timsaktuella inslag och har övergett paketerade nyhetssändningar och program (Med två undantag: sportprogrammen Nedsläpp och Inspark.)

Det mest sedda klippet i augusti var en livesändning från när en crossförare skulle hoppa över Svartån och göra en volt. Men det mest sedda inslaget någonsin var ett grävjobb: ”Den dolda sexhandeln i Örebro”.

Det som också är roligt med tv är att det väldigt många unika tittare, cirka 90 000 unika i månaden. Det innebär att de flesta bara ser i snitt två klipp per månad, men att de alltid hittar något som funkar.

Hur har det fungerat kommersiellt?

Den kommersiella utvecklingen behöver snabbas på. Helst ska ju ökningen i pengar motsvara tittarökningen. Hittills i år har tv-reklamen genererat cirka 400 000 i inkomster men potentialen på visningarna är snarare det tredubbla om vi säljer framgångsrikt till våra lokala kunder.

NA har precis gjort klart sin nya tv-studio, där man bland annat kan växla mellan kameror i studion, kameror på fältet och externa liveströmmar.

Liveinslagen är fortfarande ganska få, men nästa år tror Herman Nikolic att de kommer att bli fler.

Men där är det viktigt att identifiera vad som ska gå live och vad som ska bli vanliga inslag.

* Som visning räknas när tittaren sett reklamen och börjat se inslaget. (Av dessa ser 85 procent sedan hela klippet).

De tre mest sedda tv-inslagen på NA:

Se den dolda sexhandeln i Örebro

Följ med in nya Gustavsvik

Här får hon tillbaka skräckbilen

Axel Andén

axel.anden@almatalent.se

Ämnen i artikeln:

Webb-tv

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.