Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag19.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Därför ser fler printannonser i dag

Publicerad: 30 Mars 2016, 07:33

När antalet annonser i den tryckta morgontidningen minskar gynnar det annonsörerna som är kvar.


På fem år har antalet som observerat en helsida i morgonpressen ökat från 52 procent till 62 procent. Siffran bygger på 800 RAM-undersökningar från 2011 till 2015 som gjorts på personer som läst en morgontidning. Mätningarna visar också att:

Andelen positiva till annonsen har ökat från 34 till 47 procent.

Andelen där annonsen skapat en reaktion har ökat från 23 till 30 procent.

Thomas Juréhn, konsult på Smart Company, har analyserat siffrorna i sin blogg och kommit fram till att det beror på:

Det är färre annonser i dag. Flera tidningar tappat upp till en tredjedel av antalet annonser under perioden. Men lästiden är i princip intakt. Det blir alltså lättare att tränga igenom till läsarna.

Det säljs förhållandevis allt fler stora annonser, sannolikt på grund av sjunkande priser.

Morgonpress tappar printläsare. Men det är i periferin. Fortfarande är många kärnläsare kvar.

Utvecklingen gynnar annonsörerna menar Thomas Juréhn.

Dels får de bättre effekt på sina annonser, dels behöver de i många fall betala mindre för dem i dag än för fem år sedan, säger han till Medievärlden.

Att antalet tidningsläsare minskar är inte ett så stort problem ur annonsörperspektiv menar han.

Visst tappar tidningarna i print. Men fortfarande är kärnläsarna kvar, och så länge de är målgruppen fungerar det för annonsörerna.

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.